Svar: Fast føde og amning
1. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Modermælk er rigtig godt for din datter og det anbefales at bibeholde amning til hun er 12 måneder eller så længe både du og din datter trives med amning.
Men når det er sagt, så er det også vigtigt at din datter trappes ned i mælkeindtag og at indtaget af anden mad sættes op. Din datter kan med den alder hun har, ikke ernæringsmæssigt leve af modermælk, der er nogle vigtige og gode stoffer i modermælk, men hun har brug for at få kød, fisk, kylhydrater, proten, fibre osv. via kosten og hun får ikke næring nok af din mælk - næring der skal sikre hende energi nok til at vokse og udvikle sig videre.
Det anbefales at hun ammes 3 gange i døgnet med den alder hun har. Hvis du ammer hende tre gange, så får hun en stor del af sit behov for mælk og væske dækket fra dig - og derudover skal hun have mælk via sin mad og væske i form af vand, der skal drikkes af en kop. Hvis hun ammes mere end 3 gange i døgnet, så er der en risiko for at mælken fylder for meget og at hun således ikke spiser nok rigtig mad.
Derudover er det super vigtigt, at din datter nu tilbydes mad i stykker, mad med mere bid, mad der tager udgangspunkt i den mad I voksne spiser. Hun skal igang med familiemaden og det er super vigtigt at få introduceres så meget forskelligt for hende som muligt. Hvis du ikke får gjort dette nu, så bliver det meget svært at lære hende at spise ... Hendes naturlige lyst til at smage og putte i munden forsvinder meget hurtigt, så hvis hun ikke lærer at spise imens hun har lyst til at spise og smage - ja så er det svært at rette op på ...
En dagsplan til et barn på 9 måneder ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød (lavet med mælk og fedtstof), vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud gives dagligt), vand af kop.
Formiddagslur - sover ca 45 minutter og skal ikke ammes først
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, torskerogn, makrel eller lignende, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle mv. Og må stadig også meget gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at hun får mad nok. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover her gerne et par timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, kan nu tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, kan også i stedet få lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), lakselasagne, farsbrød, fiskefilet, laks fra ovnen osv. Der gives mad i stykker, mad hun selv kan sidde med i hånden, og også stadig mos. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften ELLER en gang i løbet af natten: Ammes x 1
Så ammemælk kan ikke erstatte fastere føde, men det kan gives i stedet for sødmælk og dermed sikre hendes behov for f.eks. kalk. Men rigtig mad, - det skal hun altså have. Og planen viser hvad hendes reelle behov egentlig er ...
Det vil være naturligt at hun spiser mere rigtig mad, hvis du får skruet amningerne ned - når hun lige nu kun spiser få hapsere, så er det fordi du ammer for meget :) Og så vil jeg lige slutte af med at sige, at det er rigtigt at man hører mange forskellige ting, men du råd du får fra mig, følger sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen.
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske