Svar: Vil ammes tit om natten
1. marts 2011
Alder:
2 mdr.
Kære S
Velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen og rigtig meget tillykke med jeres lillebror:)
Det er meget normalt at børn omkring 12 ugers alderen ændrer spisemønster og det kan handle om flere ting.
Børn kan i denne alder søge brystet ekstra hyppigt om natten, fordi de derved får sat mælkemængden ekstra op. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten og natamning er derfor godt for mælkedannelsen. Når de har gjort dette i en periode og mælkemængden er øget, så skulle tingene gerne normalisere sig lidt igen og søvn og spiserytme atter ændre sig.
Det kan også skyldes, at de om dagen har rigtig travlt med at opleve verden, når de spiser lader de sig let forstyrre, han dier hos dig, slipper måske brystet, kigger på dig, smiler til dig, tager fat igen, slipper, drejer hovedet fordi han hører en lyd, registrerer måske at storesøster kommer ind i stuen og pludselig er det mere interessant at følge hende end at spise. Det betyder at børn i denne alder nogle gange spiser lidt for lidt om dagen og derfor er nødt til at søge det ekstra om natten.
Det kan derfor godt spille ind, at jeres dreng ikke længere spiser to gange mellem hver lur og at hans dagindtag dermed er mindre - men, når det er sagt, så har han også en alder nu, hvor han naturligt vil kunne spise godt og effektivt og få en del mælk ud og derfor naturligt måske ikke har brug for helt så hyppige måltider som tidligere ...
Et eller andet sted, skal du naturligvis gå ud fra, at han kan regulere sit behov selv, sådan at hvis du tilbyder ham brystet og han afviser eller spiser meget kortvarigt, så er det fordi han ikke behøver andet end det. Men samtidig skal du naturligvis forsøge at sikre, at han får så meget mad om dagen, at han ikke behøver søge det ekstra meget om natten. Stadig er det dog relevant med natamning og han må gerne sove 4-5 timer om natten uden mælk - bedre at han sover længere om natten end om dagen ...
Gennemsnitligt vil de fleste børn i 3 måneders alderen sove 15 timer i døgnet. Dette vil ofte være fordelt således at barnet sover 5 timer om dagen, fordelt på tre lure - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og om natten sover barnet så 10 timer, afbrudt af amning. Det vil normalt være meget fint med 6-8 amninger i døgnet. Det passer ofte meget fint at barnet ammes ca. 3-4 gange om dagen - morgen, inden formiddagslur, inden middagslur og inden eftermiddagslur og også ammes 3 gange aften og nat - inden putning, omkring midnat og midt om natten, samt evt. tidlig morgen.
En plan for dagen kunne så således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3 lur
Aften: Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Som du kan se lyder det ikke helt tosset med den plan, den rytme I har i øjeblikket. Derfor skal du også være opmærksom på om det er et reelt behov for mælk, der gør at din dreng søger brystet så hyppigt om natten lige nu eller om I er ved at få vendt lidt rundt på nat og dag.
Prøv derfor at se om du ikke kan få ham videre i søvnen uden at give ham mælk hver 1½-2½ time om natten. Berolige ham med dine arme, nærhed og fysiske kontakt. Svøbe ham, så han hjælpes til fysisk ro osv. så han ikke automatisk tilbydes bryst hver gang. Og hold samtidig fokus på at han får mælk nok om dagen, så du er sikker på at hans behov dækkes sufficient. For som du beskriver det lige nu, så spiser han rigtig godt om natten, men mindre godt om dagen.
Du kunne derfor også overveje om det ville hjælpe ham, at du f.eks. lagde dig sammen med ham om dagen. Tog ham ind i dobbeltsengen og ammede ham liggende, nedrullede gardiner, slukket lys osv. så du efterligner jeres natlige rutine, for at få hans behov om dagen bedre dækket og undgå at han så søger brystet helt så meget om natten.
Han er også stadig så lille at han ikke helt har fornemmelse for mæthed og sult og derfor tror han måske også at han skal spise hele tiden, når han ligger hos dig. Du dufter af mælk. Derfor kan det måske hjælpe på hans nattesøvn, at lade far tage lidt over, fordi far giver samme ro og nærhed og varme, men far lugter ikke af mælk og forvirrer derfor ikke til at tro, at der skal spises ... :)
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske