Svar: Vil ikke sove indendørs
3. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Så vidt jeg kan forstå på dine tidligere breve, så er I kun kortvarigt i USA for at besøge far, som arbejder der i øjeblikket ... Der er altså ikke tale om at I skal være i USA i længere tid eller? Jeg spørger fordi det naturligvis har noget at sige i forhold til hvor meget du skal arbejde på at ændre rytme ...
Hvis din datter er vant til at sove i barnevogn i Danmark og I skal hjem igen og gerne vil bibeholde denne rytme hjemme, så kunne du prøve at putte hende indendøre i barnevognen og når vejret bliver bedre kunne du så trille hende lidt udenfor og gå en daglig tur, så f.eks. middagsluren fortsat bliver i barnevognen udendørs - fordi det også være være godt i forhold til den rytme, I vil have, når I atter er hjemme.
De øvrige dage og de andre tidspunkter, hvor hun skal sove, vil det være okay at du f.eks. lægger dig og ammer hende i dobbeltsengen. Det vil give hende nærhed og fysisk ro, og der er ikke noget i vejen for at du ammer hende i sengen om dagen, ligesom du også gør aften og nat. På sigt skal hun naturligvis lære at sove uden brystet i munden, men spørgsmålet er om ikke det vil komme næsten af sig selv. Hvis du lægger dig og ammer hende, så vil du sandsynligvis opleve at hun hen af vejen selv begynder at slippe brystet, smile til dig, triller om på siden og falder i søvn - perfekt.
Hvis hun ikke selv slipper, så kan du på sigt, lirke brystvorten ud af munden på hende, og således lære hende at sove med din nærhed og kærtegn og uden brystet i munden. Mælk er jo stadig en stor del af hendes indtag og skal naturligt stadig indgå i forbindelse med putning.
Det kan også være at du måske skal prøve at give hende lidt mere mad i løbet af dagen og også lægge mærke til hvornår du putter hende, så du sikrer dig, at hun er træt og parat til at sove, når du forsøger :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 8: En lille smule grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos, du kan variere fra dag til dag, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover måske dagens 3. lur her, som ofte er en kort powernap på måske 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet afhænger af hvor lang den 3. lur er og hvor sent den ligger
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning
En fast plan for dagen kunne godt være en god hjælp for jer. Det er ikke store mængder grød og mos du skal give, bare ½ dl. 3 gange dagligt vil være rigtig fint og det vil hjælpe jer til at få lidt mere rytme.
Dermed vil du også få lidt mere overskue og overblik over dagen og det vil også være mere overkommeligt at finde ud af, at tage ud i byen og opsøge forskellige aktiviteter. Når du gør dette, vil det igen være en rigtig god idé at have en barnevogn med.
Hvis du mangler en barnevogn, så skulle du måske købe en derovre alt efter hvor lang tid I skal være der. Man kan i USA købe meget billige vogne (500 kr), som sagtens kan bruges i en kort periode.
Husk at det også har stor betydning hvordan du har det, hvordan du tackler det hele. Hvis du er urolig, stresser, bliver ked af det osv. så vil det naturligt påvirke din datter. Jo mere rolig og glad du er, jo mere rolig og glad bliver hun også - hun bruger dig som et spejl.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske