Svar: Lure om dagen - 4 mdr.
4. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære S
Det jeg hæfter mig ved, er at din dreng som udgangspunkt sover 3 lure dagligt og også sover en god lang nattesøvn, naturligt afbrudt af mælk. Det lyder meget fint i forhold til hans alder og samtidig beskriver du, at han trives, udvikler sig og virker glad :)
Nogle dage sover din dreng en 2 timers middagslur, andre dage sover han kun 40 minutter, vågner og vil hellere følge med i verden, opleve og se. Han lyder ikke til at være ked af det, han lyder ikke til at mangle søvn, men lyder faktisk til at have en fin evne til at regulere sit behov.
Nogle børn sover meget andre sover mindre og din dreng hører nok til de børn, der ikke sover helt så meget som gennemsnittet, men netop når der er tale om et gennemsnit, så vil der jo være nogle som sover mindre og andre som sover mere.
Han sover ofte fra 21 til 07, afbrudt af amning og sover altså 10 timer om natten. Han sover mellem 1½ time og 3-3½ time i løbet af dagen, alt efter om han sover lidt eller meget og det vil sige, at han samlet set sover mellem 10½-13½ time i døgnet - det er noget under gennemsnittet men han trives og det må således være okay.
Ingen kan sove på kommando og det bedste du kan gøre, er at tilbyde ham mulighed for at sove, forsøge at følge en fast plan for dagen med fast stå op tid og fast puttetid og forsøge at følge en nogenlunde rytme om dagen med 3 lure dagligt. Det vil være rigtig godt at du bibeholder at gå med ham midt på dagen så du sikrer ham mulighed for at få mindst en lidt længere lur dagligt.
Du skal naturligvis være opmærksom på at han får den mængde mælk og mad han har brug for. Vi sover bedst på fyld mave og børn der er meget vågne, mangler nogle gange mad. Du har tidligere spurgt mig om det var okay at supplere med en flaske og det er bestemt okay - det kan måske også give en forskel i forhold til hans søvnlængde. Det lyder dog ikke helt til at være tilfældet om morgenen/formiddagen ...
Du kunne overveje om det er ved at være tid til lidt skemad, for at se om han så på sigt ville sove lidt længere om dagen ...
Og så må du sige til dig selv, at selvom han sover korte lure i løbet af dagen, så får han stadig de afbræk han behøver og får lige koblet fra - og som du skriver, så er han glad, nysgerrig og virker til at trives:)
Håber dette kan give dig lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske