Svar: Klar til en lur om dagen?
4. marts 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Ofte sker det ved, at barnet begynder at protestere over at blive puttet til formiddagslur og at denne lur bliver kortere og kortere og derfor tilsidst helt kan undværes.
Din datter følger dog ikke dette, og jeg ser umiddelbart to muligheder:
1. Du kan prøve at afkorte hendes formiddagslur, så hun om formiddagen ikke sover mere end 45 minutter.
2. Du kan prøve at putte hende senere, se om hun helt kan vente med at blive puttet til kl. er ca. 12 og så lade hende sove en lang lur der.
Fordelen ved at afkorte hendes formiddagslur er, at hun bliver puttet der, hvor hun naturligt viser træthedstegn og behov, altså der hvor hun plejer at blive puttet. Hun får et afbræk, som hun godt kan have behov for. Middagsluren kan så stadig nå at ligge mellem kl. 13-15/15.30 og på den måde vil hun samlet kunne sove samme mængde søvn som nu, men stå tidligere op fra sin middagslur og derfor bibeholde en puttetid omkring kl. 20.
Fordelen ved at putte hende senere er at hun lige nu faktisk lyder til at kunne sove en meget lang lur. De fleste børn vil i din datters alder have brug for at sove 13½ time i døgnet og det kan meget fint være fordelt sådan at hun sover 11 timer om natten og 2½ time om dagen. Måske vil hun trives med at sove 10 timer om natten og 3½ time midt på dagen ... og stadig vil hun så kunne komme op og være aktiv om eftermiddagen og så blive puttet til natten. Putte tidspunktet vil måske blive lidt tidligere end nu, det afhænger af hvor lang en lur hun tager.
Uanset hvad du vælger, så vil det være rigtig godt, at du er opmærksom på at hun ikke bør sove efter kl. 16, fordi søvn her naturligt vil påvirke hendes nattesøvn i negativ retning.
Det er korrekt, at hun måske vil være ekstra træt, når hun begynder i institution og derfor i den periode godt kan have brug for 2 lure - men det er ikke sikkert. Det afhænger helt af hvor god og stabil en søvnrytme, hun har nået at få til den tid og der er trods alt stadig et par måneder til det bliver maj ... Men hvis du gerne vil sikre hende mulighed for at kunne sove to lure i institutionen, så synes jeg det er værd, at forsøge at vække hende fra formiddagsluren, for at se om det ikke kan hjælpe jer til en rytme, der vil passe godt både nu og også på sigt.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske