Brev:
Mad i 6-måneders alderen
4. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Mad i 6-måneders alderen
Kære Helen.
Tusind for dine gode og brugbare svar frem til nu vedr. vores søns rytme! I forbindelse med optrapningen af skemad er der opstået en række supplerende spørgsmål:
1. Da han nu har rundet et halvt år, begynder det at være relevant også at give ham mad i hånden (frugt, agurk, rugbrødsbjælker o.lign.). Problemet er, at han fik tænder tidligt (de to i undermunden, da han var lidt under 4 måneder, og nu er fire brudt igennem i overmunden), og jeg er derfor rigtig bange for, om han kan bide for store bidder af stavene (han nøjes ikke med bare at sutte) og få dem i den gale hals, da han jo ikke rigtigt kan tygge endnu… Bør vi nøjes med at give ham helt bløde ting som appelsin fx? Eller hvad kan og bør vi give ham?
2. Det er skønt nu at måtte give ham en masse forskellige ting at spise, og han virker også ret motiveret for at smage nye ting. Er der nogen retningslinjer for hvor mange nye ting, man bør introducere pr. dag? Tænker på, at maven jo også lige skal følge med…
3. Han virker som om, at han bedre kan lide grød med frugtmos frem for grøntsagsmos (spiser mere og mere fokuseret). Er der noget til hindring for, at han derfor får grød til både morgenmad og frokost og så grøntsagsmos til aftensmad?
4. Hvornår kan man sige, at skemaden decideret kan erstatte en amning – fx eftermiddagsamningen? Fx når han spiser en vis mængde, når han ikke er så interesseret i brystet bagefter el.lign.?
De venligste hilsener,
T.’s mor.