Brev:
Søvn på siden
4. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Søvn på siden
Kære Helen.
Vores søn har lige fra fødslen sovet aller bedst på siden. Det virker som om, at han sover mere roligt og tungt i den stilling, og vi har også oplevet, at hvis han ligger og "ormer rundt" i sengen, så falder han helt til ro og i dyb søvn, så snart han bliver lagt om på siden.
Pga. risikoen for vuggedød har vi ikke ladet ham sove på siden, med mindre han er under opsyn. Vi kan læse, at man ikke behøver at tage højde for denne risiko, når barnet er gammelt nok til selv at skifte stilling. Vores søn er et halvt år nu og har i over en måned kunne vende sig fra ryg til mave af sig selv. På det sidste er han også begyndt selv at søge om på siden, når han bliver lagt i sin seng for natten (han skruer hele overkroppen og falder så i søvn, hvis vi lige vender benene med rundt).
Han kan også godt trille fra mave til ryg, men det virker bare langt fra lige så intentionelt som fra ryg til mave – sker mest, hvis han fx rækker ud efter noget og tilter… Er det mon ok, at vi lader ham sove på siden fra nu af – også om natten uden opsyn?
Mange hilsener,
Maja.