Svar: Ulykkelig putning og nat
4. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Ludvigs mor
Tak for dit brev, - jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de er stillet :)
Det kan være en rigtig god idé at holde fast i en nogenlunde ens rytme dag for dag, hvor din dreng står op på samme tid og puttes på samme tid... men måske er kl 7 lidt for tidligt at vække ham, fordi han generelt lyder til at have brug for en del søvn og har svært ved at kunne nøjes med kun to lure. Så jo tidligere han komme op, jo mere vil han naturligt have behov for at sove 3 gange dagligt, for at eftermiddagen ikke skal blive for lang. Klokken 9 er dog nok for sent, så prøv om ikke han kan komme op omkring 7.30-8 hver dag.
Det kan godt hjælpe ham, at han kun sover to lure dagligt, fordi den søvn der ligger efter kl. 16 naturlig vil begynde at kunne "æde" af nattesøvnen. Det betyder at han enten bliver svær at få i seng, begynder at vågne tidligt om morgenen eller måske får en unødig opvågning i løbet af natten.
Men det er vigtigt også at sige, at grunden til at jeres dreng vågner og søger dig om natten, jo kan skyldes rigtig mange ting og det er vigtigt at I overvejer forskellige muligheder:
- Han kan vågne, fordi han er afhængig af bryst eller favn, for at kunne sove. Det der er startet som en naturlig og god søvnassociation kan nu have ændret sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation.
- Han kan vågne, fordi han er afhængig af sut. Hvis du konsekvent kommer sutten i munden på ham, hver gang han vågner, så kan det være en uhensigtsmæssig vane, som han er ved at blive afhængig af ...
- Han vågner også om natten, fordi han motorisk sover urolig lige nu og får sig lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra. Han kan derfor have brug for stillingsskift, som ikke er det samme, som at han har brug for at komme op, brug for mælk eller brug for sut
- Han vågner om natten, fordi han lige nu drømmer mere end før, der sker udviklingsmæssigt meget med ham og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes når han sover. Derfor vil han godt kunne klynke i søvne, ligesom han også vil kunne grine og det er ikke alle lyde man skal reagere på.
- Han kan også vågne fordi han har ondt. Det kan være ondt for tænder eller ondt i ørerne. Mange er syge og han kan sagtens have en infektion eller andet, som gør at han vækkes af smerter og derfor forbinder det at sove med noget ubehageligt og derfor protesterer han mod at skulle i seng - og vågner også og græder.
Alt efter hvad årsagen er, er I nødt til at handle forskelligt. Hvis det handler om afhængighed af bryst, favn, sut - så er I nødt til at give ham nye putteritualer, som I alle kan leve med, ikke bare nu, men også på sigt. Han skal stadig have mælk inden han skal sove, mælk skal indgå som en del af hans putteritual - men han bør ikke falde i søvn med brystet i munden. Modsat, kan det også godt være at I er nødt til de næste 1-2 uger, bare at lade ham blive ammet i søvn, fordi han lige nu er så ked af det og forbinder sin seng med noget som ikke er rart, at han simpelthen har brug for al den tryghed han kan få og derfor også naturligt brug for at falde i søvn i favn og med bryst ... Når trygheden så er etableret, så må I trappe ud af favn og væk fra det med at falde i søvn med brystet, men lige nu har han måske brug for trygheden som det naturligt giver ham - og det er okay.
Det kan nemlig ikke udelukkes, at en årsag til hans gråd, måske skyldes at det er gået lidt for hurtigt, med at lære ham at sove for sig selv og uden jer, måske har han ikke været helt parat :) Det er jo svært at vide, I kan jo ikke spørge ham, så I er nødt til at gøre det, som lige nu vil virke. Nogle gange kan det hele godt blive så forkrampet, fordi han SKAL sove NU! I tænker jo på at han også skal passes af en anden og at det skal gå så godt som muligt og samtidig fortæller du også at I nogle gange næsten frygter at skulle putte ham, fordi det er så svært. Dette påvirker ham jo også, han mærker naturligt også at I synes det er svært og måske stresser lidt over det - han spejler sig jo i jer.
Hvis han vågner og er ked af det, græder og tydeligt har brug for at komme op, så skal du naturligvis tage ham op. Der er intet i vejen for at du tager ham op, beroliger ham, og når der så atter er ro på, så puttes han igen. Ved at tage ham op og ned flere gange, kan du lære ham at det er i sengen han skal sove, men stadig også få ro på ham og få ham gjort tryg ved netop at være i sin seng.
Du skal indføre beroligende ord, som "sshhh-sshhh" eller "ssåå-sååå", ord som du normalt beroliger ham med, når han er ked af det. Det er vigtigt fordi han på sigt skal kunne beroliges på afstand netop med dine ord.
Du skal være opmærksom på, at han med den alder han har, måske bliver puttet lidt for tidligt i løbet af dagen og måske godt kunne være lidt mere vågen ... Du skriver at han ofte kun kan være vågen 2 timer af gangen og jeg kunne godt tænke mig, at du prøvede at forlænge dette lidt. Gerne ved at tilbyde ham lidt mere mad, aktivere ham ekstra meget, både fysiske og mentalt, så han naturligt også er mere træt og parat til at sove, når han så bliver puttet. Her vil en fast plan for dagen kunne hjælpe jer, - og måske ville det i lige netop jeres tilfælde gavne hvis du så lidt på klokken og ikke kun på din dreng. At han gaber behøver nemlig ikke kun være tegn på behov for at sove, det kan også være tegn på at han keder sig og i stedet for at blive puttet, skal aktiveres ...
De ekstra måltider som du spørger til, kommer altså ind som mellemmåltider og i takt med at barnet går væk fra mælken, så øges antallet af måltider, så barnet får mange små og hyppige måltider dagen igennem - og især med den alder jeres dreng har nu, vil mellemmåltiderne være gode som aktivitet og netop holde ham lidt ekstra vågen og dermed med til at skabe en bedre rytme.
Det handler om at han skal være mæt, som du skriver, men det handler også om at han skal opleve verden, bruge sig selv, spise selv, tygge på noget, stimuleres og aktiveres, så han efterfølgende sover bedre.
Jeg anbefaler en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og ammes inden næste lur - dog erstattes amningen formiddag og eftermiddag nu af mellemmåltider. Der skal således ikke længere ammes så meget, men i stedet kun fire gange dagligt og en plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 10 og sover her ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur kl 13.30 og må her gerne sove et par timer
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Sover ikke længere om eftermiddagen og ammes ikke eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs - f.eks. boller i karry, suppleres med kogte stykker broccoli, blomkål eller en kartoffelbåd i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se giver planen her plads til de fire amninger og derudover masser af mad i løbet af dagen. Jeg har forsøgt at strække din drengs vågenperiode med ca ½ time, så han nu puttes lidt senere og mellemmåltiderne bruges dermed også som en slags aktivering.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske