Svar: Hyppige natlige opvågninger!
6. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Der er flere tanker, som umiddelbart falder mig ind, når jeg læser din beskrivelse og dine frustrationer - og jeg vil gerne dele lidt af dem med dig :)
Når børn er omkring 8 til 10 måneder gamle, så kommer den periode, som jeg kalder for separationsfasen. Ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle. Barnet begynder at vise lidt mere selvstændighed. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra at din datter har siddet på dit skød, begynder hun at sidde på gulvet ved dine fødder og hun bevæger sig længere og længere væk. Måske er hun ikke begyndt at kravle rigtigt endnu, men hun kryber mere og mere rundt på gulvet på egen hånd, kommer hen til dig, skal lige have et lille kram, lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.
Du oplever sandsynligvis også at hun begynder at protestere mere, når du går fra hende. Hun er meget bevidst nu og reagerer voldsomt på at du f.eks. går i køkkenet eller går på toilettet og lader hende blive tilbage i stuen. Når I er på besøg nogle steder, så vil hun også helst være på din arm, hun har det bedst når hun sidder hos din trygge base (dig) og bliver tydeligt utryg, hvis nogen nærmer sig hende for hurtigt eller kommunikerer for direkte med hende.
Det er en alder som kræver stor forståelse og omsorg. Barnet virker på en gang pylret og frustreret - har rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed og kan også nogle gange virke afvisende. Så vil hun op, så vil hun ned igen og ofte er det ret svært at vide, hvad hun egentlig vil ... ofte ved hun det heller ikke selv :)
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og fordi verden lige nu åbner sig for hende, fordi hun lige nu oplever rigtig meget og mange ting mere bevidst og intenst end tidligere, så vil hun drømme rigtig meget. Det at hun motorisk også begynder at bruge sig selv mere og mere, giver hende også en stor motorisk uro, - og hun øver sig i at kravle, ikke kun om dagen men også om natten, hvor hun får sig lagt i stillinger hun ikke kan komme væk fra.
Hun har altså lige nu en alder, hvor hun på en gang både har en stor motorisk uro og også en stor mental uro - og derfor sover børn i denne alder generelt ofte dårligt. Det er altså naturligt at hun vågner, søger jer, jeres fysiske kontakt og nærhed og det er vigtigt at I giver hende den ro og nærhed hun har behov for.
Men, I skal naturligvis overveje, hvad vaner I giver hende, hvordan I beroliger og betrygger hende. Det er f.eks. vigtigt at hun ikke pr. automatik får en sut i munden, hver gang hun vågner og skal hjælpes videre i søvnen. Det er også vigtigt at hun ikke får bryst eller flaske mange gange natten igennem - faktisk er det vigtigt at hun stadig får mælk at sove på, men hun bør ikke længere falde i søvn med bryst eller flaske i munden, fordi det kan give en uhensigtsmæssig afhængighed, der gør at hun vågner igen og igen natten igennem.
Du skriver blandt andet, at jeres datter våger og er ulykkelig. I er nødt til at tage hende op, berolige og lægge hende igen. Dette lyder naturligt i forhold til alderen og det udviklingsspring hun går igennem - den separationsfase hun er i. MEN, du skriver så også at I løbet af natten vågner hun mellem 4-7 gange og ofte hver time, for at få sut - og det dur ikke.
Når man som jer ofte giver sutten hver time, giver sutten hver gang barnet vågner, så lærer barnet at mor og far kommer med sutten og at barnet ikke kan sove uden at have en sut i munden. Barnet lærer derfor også at vågne hver gang sutter falder ud af munden - det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn... Jeres datter lyder til at have lært, at hun skal vågne hver gang hun taber sutten, hun vågner, registrerer at den mangler og græder og så kommer I og putter den i munden igen. Og der er desværre kun jer til at ændre på denne vane.
De fleste børn vil være omkring 10 måneder før de selv kan begynde at finde deres sut, nogle kan lidt før - men det bedste ville være, hvis I kunne prøve at trappe ud af denne afhængighed og i stedet lære hende at sove videre, uden at få noget i munden, men i stedet med kærtegn, stillingsskift og beroligende ord.
Jeg kan ikke se om jeres datter ammes eller får flaske, det fremgår ikke af planen, men det er som sagt vigtigt at hun får mælk nok - og derudover skal hun også have mad nok.
Det er vigtigt at følge en fast rytme for dagen og det er vigtigt at hun får mange små og hyppige måltider. Hun har en alder nu, hvor hun gerne vil spise mere og mere mad i stykker, men stadig ikke mestrer det helt og derfor er det vigtigt, at hun stadig også får grød og mos, så I er sikre på at hun får mad nok. Hun har derudover brug for 3 amninger eller flasker dagligt - ofte ca 600ml i døgnet, ved siden af den mælk der indgår i maden i løbet af dagen.
En dagsplan, laver ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud hvis hun ammes)
Puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskellig smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere familiemad, skal nu have pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, fiskefilet, frikadeller, laks osv. Der skal være mad i stykker, mad hun selv kan sidde med og også mos. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød, som en del af putteritualet.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes eller flaske
Som du kan se indgår der flere måltider i løbet af dagen og stadig også mælk. Der er derudover indført en fast godnatgrød, som sikrer, at jeres datter er mæt inden hun puttes til natten. Du skriver at I har forsøgt at give mere mad, - jeg håber at planen her giver et billede af, hvad behovet egentlig er, både hvad angår mad, mælk og også søvn i løbet af dagen.
Det er fint at I har fået undersøgt hendes ører, I skal være opmærksomme på at smerter jo også kan skyldes tandfrembrud og andet og at en forklaring måske også skal findes her ...
Jeg håber at I kan bruge lidt af dette videre og således har fået et billede af, hvad der sker hos jer.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske