Svar: Kost, mælk og vitaminer efter 12 måneder?
6. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Ditte
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer, din dreng lyder til at spise godt, sundt og varieret i løbet af dagen og lyder i det hele taget til at trives. Det lyder også rigtig fint, at han nu selv har givet tegn til at ville trappe amningen ned - det er trods alt den letteste måde at stoppe på, hvis barnet selv viser sig parat :)
Jeg anbefaler at bibeholde godnatgrøden så længe barnet trives med den. Det giver en god afslutning på dagen og man er som forældre sikre på, at barnet har fået mad i maven inden søvn. Samtidig er der nogle gode stoffer i grød, som fremmer søvn - en banan kan også bruges, hvis det skal gå hurtigt en dag :)
Det vil naturligt gøre det lettere for jeres dreng at undvære brystet, hvis han får grød i maven og også får en kop mælk. Stille og roligt vil koppen med mælk kunne fjernes og han kan få vand i stedet - det er især vigtigt, hvis han får mælk efter han har fået børstet tænder. Hvis mælken lægges inden tandbørstning, må han gerne blive ved med at få lidt mælk af en kop.
Putteritualet med amning og nærhed erstattes af en godnathistorie, en godnatsang og at I derved stadig er der, sidder med og derefter hos jeres dreng, når han skal puttes. Det vil være en rigtig god idé at introducere en godnatbamse eller lignende. Børn er netop ofte 12-18 måneder, når de tager en sådan substitut til sig og det er netop meningen at det er en substitut for mor og far.
Fordelen ved en putteklud eller puttebamse er, at det er ham der styrer behovet. Han kan putte med den, nulre sin næse osv. når han har behov for det - det kan han ikke med jer eller pædagogerne og en bamse eller klud kan følge ham uanset om han er hjemme eller i vuggestue, om I er der eller ej.
Den skal indgå som en fast del af dagen, både være der som trøst, når han er ked af det og også som putteting, når han skal sove. Den skal bruges fast hele dagen igennem og skal stille og roligt erstatte jer og pædagogerne/dagplejer, så ingen af jer behøver at sidde hos ham, til han sover helt.
Tag ham meget gerne med ud selv at vælge en bamse, det betyder ikke så meget, hvad det er for en - det der er vigtigt er, at han selv viser interesse for en bestemt og ofte vil han godt kunne signalere, hvis der er en i butikken, som han synes særlig godt om :) Det er et forsøg værd.
Lige nu kan I altså bibeholde den nuværende puttemåde, men prøv at få introduceret en bamse mere og mere og få behovet for jer (mor og bryst) trappet mere og mere ud. Bibeholde grøden, godnatsangen, give mælk af kop, give en puttebamse, kærtegn, beroligende ord, godnathistorie ... og stille og roligt få ritualet ændret.
Det anbefales at man giver letmælk mellem 1-3 års alderen og det anbefales her, at det samlede indtag ligger mellem 350-500ml dagligt. Dette dækkes ofte ved et glas mælk morgen og aften, en portion tykmælk, yoghurt eller lignende i løbet af dagen, mælk der indgår i maden, sovs osv.
Det anbefales at give d-dråber til 2 års alderen. Jerndråberne kan stoppes ved 1 års alderen når pakken eller flasken er brugt op. Der kan stille og roligt gives en multivitamintablet dagligt, indeholder den 10 mikrogram d-vitamin dækkes jeres drengs daglige behov via vitaminpillen og I behøver ikke også give ham d-dråber. Du skal dog være opmærksom på, at han er for lille til at kunne tygge en vitaminpille. Derfor bør den knuses eller knækkes i kvarte, når han får den.
Håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske