Svar: Falde i søvn alene - 9 mdr.
6. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Helene
Du skal være opmærksom på om puttetidspunktet er rigtigt for din datter. Da hun er begyndt i dagpleje, så bliver hun naturligt mere træt og måske sover hun derfor lidt mere om dagen, end hun har gjort, da du havde hende hjemme ... i givet fald kan det være en god idé at du prøver at putte hende ½ time senere, for at se om hun så er mere parat.
Du skal også være opmærksom på at hun nu er i separationsfasen, det betyder at hun lige nu øver sig i at adskille sig fra jer forældre. For at kunne adskille sig / separere sig, er hun nødt til at føle sig stærkt tilknyttet. Det betyder at hun lige nu vil have ekstra meget behov for dig, behov for at mærke dig, behov for at se dig, for at vide, at du stadig er hende nær.
Dette falder så også sammen med hende start i dagpleje. Hun skal altså samtidig med, at hun er igang med at øve adskillelse fra dig, også finde ud af, rent faktisk at være væk fra dig i dagtimerne. Og det forstærker naturligt behovet for din nærhed ekstra meget lige nu.
Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du er når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til at du er i stuen, når hun er på værelset - du oplever sandsynligvis også at hun ofte græder, hvis du går i køkkenet og lader hende være i stuen ... Når hun bliver afleveret i dagpleje, så ved hun ikke hvorfor og hun ved ikke hvad du skal. Hun kan heller ikke forholde sig til tid, hun ved ikke hvornår du kommer igen - eller om du i det hele taget kommer igen ...
Det betyder at hun har rigtig meget brug for at se dig, brug for at vide at du er der, brug for at mærke dig - og derfor også søger dig ekstra meget, især når hun skal sove, fordi det at falde i søvn, jo også betyder adskillelse, det er jo også en måde at skulle give slip og være uden dig.
Det er fint at holde fast i at hun som udgangspunkt skal sove i sin seng, som hun er tryg ved og vant til at sove i. Du skriver også at I nyder, at kunne give jeres datter tryghed og det er rigtig dejligt at høre. Du skriver, at du ikke er meget for at bruge en time sammen med hende om aftenen, ved sengen - og det kan jeg godt forstå. Det behøver I heller ikke, hvis puttetidspunktet er rigtigt og hun i øvrigt er parat til at sove. Men det kan være nødvendigt at du sidder hos hende lige nu, holder hende i hånden, snakker beroligende, synger en sang og det må forventes at bruge i hvert fald 15 minutter på at putte hende og få hende til at overgive sig til søvnen.
Du skal naturligvis vurdere, hvad der sker, når du putter hende. Græder hun ulykkeligt, er hun tydeligt frustreret og ked af det, søger hun din trøst og nærhed, så må du tage hende op, berolige hende og først putte hende, når hun er tryg og roligt og atter parat.
Hopper hun rundt, leger og vil lave hopla, så er puttetidspunktet måske ikke rigtigt eller måske har hun bare brug for at få lov til at ligge og tumle lidt rundt i ½ times tid, før hun så er parat til at sove.
Er hun tydeligt træt og har brug for at sove, men protesterer fordi hun hellere vil lege og underholde, så kan det være en løsning at bruge det jeg kalder for se-til-metoden. Det handler om at putte hende sødt, omsorgsfuldt, nærværende og gå kortvarigt - aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen, altid vende tilbage uanset om hun græder eller ikke gør. Det handler om hele tiden at vise hende at I der der, selvom hun ikke kan se jer.
Netop fordi hun er i separationsfasen, har hun brug for dette. Hun har brug for at se dig, for at forstå at du ikke er gået og har forladt hende for evigt. Lige nu føler hun sig alene i verden, når du går ...
Am hende eller giv hende flaske og put hende, så hun ligger godt, evt. med en putteklud, lidt kærtegn eller lignende, og så prøv at gå. Vend hele tiden tilbage. Hvis hun rejser sig op, så lægger du hende ned igen, putter igen, kærtegner hende, fortæller hende blidt at nu skal hun sove, går igen.
MEN obs! Hvis hun slet ikke kan klare at du går, så må du sidde hos hende lidt, hvis hun rejser sig, strækker armene op mod jer "gå ikke fra mig" "tag mig op", så skal du ikke ignorere dette, så er hun ikke parat til at du går. Du er derfor nødt til at vurdere, hvad hendes gråd handler om, når du forsøger at putte hende.
Rigtig meget held og lykke, håber du har fået lidt idé om, hvad der foregår hos jer lige i øjeblikket :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske