Svar: Vågner ofte om natten - 8 mdr.
6. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Det er rigtig dejligt at din dreng tidligere har kunne sove igennem og det lyder også som om at han tidligere har sovet ret godt og også mere end hvad man kan forvente. Så har I haft en periode med søvnproblemer og RS virus, og det har naturligt haft negativ påvirkning på søvnen...
For at give dig et billede af, hvad du kan forvente, så er det sådan at de fleste børn i 8 måneders alderen vil have brug for at sove ca 14 timer i døgnet. De vil ofte have brug for at opleve og bruge sig selv rigtig meget motorisk og har derfor mere brug for at være aktive end for at sove om dagen. Det betyder at de fleste børn i denne alder faktisk sover meget lidt om dagen, men tilgengælde sover en lang nattesøvn. Det er således ikke unormalt at barnet kun sover 2½-3 timer samlet i løbet af dagen, fordelt på en formiddagslur og en middagslur og om natten sover barnet så ofte ca 11 timer.
Du fortæller at din dreng sover 1-2 timer om formiddagen og 2-3 timer til middag. Det betyder at han ofte sover 3-5 timer samlet i løbet af dagen ... derfor må hans nattesøvn alt andet lige naturligt være kortere - enten skal han puttes senere (og det lyder ikke til at være tilfældet, for han falder fint i søvn), eller også vil han stå tidligere op (det lyder heller ikke til at være tilfældet) - eller også sker det, at barnet vågner om natten, fordi det naturligt har svært ved at sove - søvnbehovet er jo dækket en stor del af dagen ...
En løsning kunne derfor være at du forsøgte at ændre lidt på din drengs rytme, så han ikke sover helt så meget om dagen, for at se om det kan bedre hans nattesøvn.
Noget andet er, at det naturligt påvirker ham at han har været syg med ørerne og RS virus, hvor han også har haft vejrtrækningsproblemer. Selvom han nu har fået lagt dræn og er erklæret rask, så sidder der stadig en erfaring i ham om, at det at sove er forbundet med noget ubehageligt.
Det er meget normalt at børn efter en sygdomsperiode har svært ved at overgive sig til søvnen. Det ses især, hvis barnet har haft feber eller hvis barnet har haft smerter, f.eks. smertejag fra ørerne. Barnet kan sagtens være helt rask og således ikke have hverken feber, øreproblemer eller lignende mere, og alligevel græder de, har svært ved at overgive sig til søvnen eller vågner med gråd, som blev de stukket af en bi ...
Det handler om at kroppen husker og at der ligesom bliver lagret en erfaring i kroppen om at det gør ondt eller er ubehageligt at lægge sig til at sove. Det ændre sig igen, men det tager tid at få indarbejdet en ny erfaring, en ny rytme, som lærer barnet at det atter er okay, man kan godt sove roligt igen.
Jeg sammenligner det ofte med stress, hvor folk som har oplevet rigtig stress, mærket deres krop kollapse, mærket udbrændtheden - ofte også vil mærke kroppen husker. Der skal ikke ret meget til, hjertet skal ikke slå ret meget hurtigere, før kroppen siger: "det der har du mærket før, nu får du lige en advarsel til" og den stressramte mærker meget tydeligt signalerne, også selvom hun eller han faktisk ikke er stressede lige der.
Hos små børn ser man altså lidt samme fænomen, at deres krop husker, at erfaringen om at det er ubehageligt at sove lejrer sig i kroppen og det virker som om at de i en periode derfor protesterer voldsomt mod at overgive sig til søvnen, selvom de tydeligt er trætte.
Det bedste du kan gøre her, er at berolige, betrygge og hjælpe videre i søvnen med ro og nærvær, masser af omsorg. Det er vigtigt for at få lagret en ny erfaring i ham om, at det at sove også er noget som er rart.
Og så skriver du, at du ikke mener at start i dagpleje spiller ind - selvom han først er begyndt i dagpleje efter at den natlige uro startede, så er det jo ikke ensbetydende med at det ikke spiller ind. Der er jo kommet et nyt element til, som naturligt ikke bedrer søvnsituationen, men som gør den værre. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes om natten når han sover, så han drømmer også ekstra meget lige nu.
Samtidig er han jo også i separationsfasen og igang med at øve adskillelse fra dig og dette forstærkes ekstra af at han netop også er begyndt i dagpleje - han er stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig. Når du er ude af syne føler han sig forladt og alene - det gør han om dagen, når han er væk fra dig, men det gør han også aften og nat - ja bare du gør i køkkenet eller på toilettet og han er tilbage alene i stuen, så vil han sandsynligvis græde, fordi han føler at du går fra ham, er bange for at du forlader ham :)
Så han har også en følsom alder, som naturligt påvirker hans søvn og som gør det hele lidt sværere lige nu.
Så når du spørger, hvad problemet kan være, så er der altså flere ting der gør sig gældende og jeg håber at du hermed har fået lidt idéer med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske