Svar: Den drilske putning
7. marts 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Hvis Marie kan falde i søvn i løbet af 10 minutter, og trygt blive flyttet til sin seng og sove videre der, så synes jeg ikke I behøver lave putteritualet om lige nu. Så synes jeg det lyder som om at det fungerer og er langt at foretrække fremfor kamp, skrig og gråd i en time ...
Stille og roligt kan I naturligvis godt arbejde på, at hun bliver lagt i sin seng og falder i søvn der. I kan starte som nu med at have hende på skødet, læse lidt i en bog der og så putte hende i seng, læse videre eller synge en godnatsang. Så ritualet fortsætter og det stadig er hyggeligt selvom hun flyttes over i sengen. Så der ikke er for stort et afbræk mellem det hyggelige hos jer og det at komme i seng.
I kan på sigt så bibeholde ritualet og lade hende starte med at være i sin seng og så stadig side og læse lidt, tale lidt om dagen osv. inden hun skal sove. Det er naturligt at hun har brug for dette, brug for jeres nærhed og mærke at I er der for hende, for at hun kan falde til ro og overgive sig til søvnen.
Hvis I oplever at putningen trækker mere og mere ud og at hun søger jer ekstra meget, når hun skal sove - at hun er utryg ved at være alene eller hen af vejen bliver så bevidst om at I jo sidder og hygger i stuen, når hun er lagt i seng, og derfor hellere vil være sammen med jer end at sove, så kan I gøre det at I stiller jer på værelset, i døråbningen eller lige unde for døren. Her skal I lave noget praktisk som at stryge tøj, eller lægge tøj sammen.
Det at lave noget praktisk signalerer flere ting - for det første at du har noget kedeligt du skal lave, når din datter sove. Hun skal ligesom finde ud af, at der ikke sker noget sjovt, når hun er lagt i seng, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove. Derudover giver det dig mulighed for at have et andet formål med at gå frem og tilbage til hendes værelse. Du går og kommer ikke for at se om hun nu sover, men går frem og tilbage, fordi du har tøj med, som skal lægges på plads. Du har altså et helt andet formål med at gå fra hende og det betyder rigtig meget at du kan sige "Jeg skal lige ordne noget vasketøj" og "Jeg kommer igen om lidt" i stedet for at sige "nu skal du sove, så nu går jeg".
Med hensyn til flasken, så letter det jo sandsynligvis på trykket i ørerne, når hun får sin flaske og det giver hende dermed ro. Det er fint, at I nogle dage kan undvære den og de dage, hvor hun ikke kan, så vil det være rigtig godt at give hende lidt - men trappe stille og roligt ned i mængde, så hun får mindre og mindre - og tilsidst kan nøjes med at få lidt mælk af en kop for senere at kunne nøjes med vand. Det er vigtigt af hensyn til hendes fine tænder, at hun ikke bliver ved med at få mælk om natten - men det ved jeg, at du er klar over og er opmærksom på :)
I kunne også godt overveje om hun i en periode ville have glæde af at få noget smertestillende inden sengetid. Hvis hun har så mange øreproblemer, og er på vej til drænanlæggelse, fordi der konstant er tryk og væske i ørerne, så kunne det måske give hende lidt ro, at få noget smertestillende i en periode. I kan tale med lægen om dette.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske