Brev:
To år og sover stort set aldrig igennem
7. marts 2011
Alder:
22 mdr.
To år og sover stort set aldrig igennem
Kære Helen,
Vi har nu fået lidt mere styr på putningen - bl.a. ved at acceptere, at vores datter bare ikke er et af de børn, der går i seng med hønsene ;o) Samtidig genfortæller vi dagen for hende, når vi putter hende, så hun forhåbentlig kan få lidt ro i sindet, inden hun sover.
Nætterne er imidlertid stadig en udfordring. I nat vågnede min datter vistnok fem gange - og ville ikke sove mere kl. kvart i seks. Hun har enkelte nætter præsteret at sove igennem (hvilken velsignelse, man er et helt andet menneske efter en god nats søvn!), men langt de fleste nætter vågner hun mellem 3 og 5 gange. Det varierer meget, hvornår hun vågner og vil op - nogle gange før seks, oftest klokken syv og andre gange må vi vække hende for at få familien afsted til tiden.
Hun sætter sig op / stiller sig op, når hun vågner om natten, og er meget ked af det. Ikke noget med at ligge og pludre, som jeg ved, andre børn gør. Hun er ked af det. Nogle gange rækker det at give hende sutten og putte dynen om hende; andre gange står jeg med hende i armene og vugger hende. Men det begynder jo at være lidt tungt!
Hun oplever selvfølgelig meget i sin vuggestue, men hun har gode pædagoger, jeg er på deltid og henter hende tidligt, og jeg synes selv, hun er badet i kærlighed og omsorg fra sine forældre og sine omgivelser ;o) Hun spiser ok, siger mange enkeltstående ord (bog, vov-vov, hej, hov, sluk, mor, far, mormor etc.) og har et stort passivt ordforråd, men er ikke som sådan begyndt at tale endnu.
Mon du har nogle gode råd til, hvordan vi kan hjælpe vores datter til bedre nattesøvn? Efter at være stået så tidligt op i morges, gabte hun jo en del, allerede inden vi havde afleveret hende i vuggestue ... Hun sover ca. tre timer i vuggestuen hver dag.
Mange hilsner
Nikkeline