Svar: To år og sover stort set aldrig igennem
7. marts 2011
Alder:
22 mdr.
Kære Nikkeline
Der kan være mange grunde til at jeres datter stadig sover så dårligt som hun gør... :(
Hun er igang med en rivende udvikling, hun er igang med at adskille sig mere og mere fra jer, øver sin selvstændighed og øver sig i at bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd. Hun er motorisk meget fleksibel nu, kan bevæge sig langt, hun begynder at kunne løbe, hun klatrer op - finder ud af at hun er højt oppe og kan ikke selv komme ned.
Hun begynder at få lidt fornemmelse for at verden ikke altid er et sikkert sted, at der er modstand og at ting kan være farlige. Hun oplever flere nej´er i løbet af en dag, hun bliver forhindret i ting, hun gerne vil opleve, ting hun gerne vil gøre. Hun oplever også modstand fra andre børn, de tager legetøj fra hende, de skubber, nogle børn bider i denne alder.
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover og man oplever ofte, at børn netop i denne alder vågner, græder ulykkeligt - de kan næsten virke til at have mareridt. Det er også i denne alder at nogle børn får anfald af natteskræk, som er drømme der foregår i den dybeste søvn.
Jeres datter kan altså godt vågne fordi hun drømmer og kan godt græde og være ked af det, fordi hun drømmer om f.eks. adskillelse, drømmer om farer, om at blive væk fra jer, om modstand hun møder i dagligdagen - og det lyder lidt som om at det netop er drømme der vækker jeres datter.
Det er meget fint at I prøver at tale dagen igennem med hende inden hun skal sove og det hjælper hende også - men stadig kan hun godt drømme og vågne af drømme om adskillelse og farer...:)
I skal naturligvis også være opmærksomme på om hun kan være generet af smerter, er syg og derfor har ondt. Måske klotter næsen til fordi hun er forkølet, måske har hun hævede mandler og polypper, som gør at hun har svært ved at trække vejret sufficient - og så vågner hun naturligt og græder.
Du fortæller at hun ofte sover 3 timer til middag og at hun ofte varierer tidspunktet for hvornår hun står op. Det er generelt en god idé at have et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt, uanset om det er hverdag eller weekend. Hun må naturligvis gerne sove 3 timers middagslur, men når hun sover så lang en lur om dagen, skal du naturligvis indstille dig på, at hun måske går senere i seng, fordi hendes nattesøvn naturligt vil være kortere ... Det er noget du har skrevet til mig om før og det kan naturligvis ikke udelukkes at I er der nu, hvor det var et forsøg værd, at se om hun skulle vækkes lidt fra sin dagslur, så den ikke var helt så lang ...
Der er en naturlig sammenhæng mellem måden barnet sover på om dagen og måden barnet sover på om natten. Og som udgangspunkt sover hun jo nok den lange lur, netop fordi hun sover så uroligt og vågner så meget om natten - modsat, så kan hun i princippet også sove så meget om dagen og sove så lang en nattesøvn, at hun naturligt har svært ved at sove tungt nok om natten og derfor også vågner meget let.
Samlet set har hun brug for ca 13 timers søvn i døgnet, så hvis hun sover 3 timer til middag, så vil hun have brug for ca 10 timers nattesøvn. Det vil sige, at hvis hun vågner kl. 7, så skal hun sove ca kl. 21 ... Det er derfor også meget fint at acceptere at hun går sent i seng og ikke sover "sammen med hønsene", som du selv skriver :)
Du skal også overveje om det er behovet for at vide at I er der, hun har brug for. I nogle familier hjælper det, hvis forældrene sover på en madras på børneværelset i en periode. Andre vælger at tage en madras ind i soveværelset og lade barnet sove videre der. Det har den fordel, at når barnet vågner om natten ,så kan man med beroligende ord "shh-shh, jeg er lige her, nat-nat" få barnet til at sove videre i søvnen og netop hjælpe barnet videre før barnet vågner for meget op og også uden at man behøver tage hende op i favn, vugge hende osv. som du fortæller at du ofte gør nu.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at du har fået lidt idé om, hvad du kan forvente lige nu og hvad der måske spiller ind hos jer.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske