Svar: Bange pige
7. marts 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hej med dig
Velkommen tilbage og et stort tillykke med at I nu har fået en lillebror - dejligt! :)
Det er helt naturligt at børn, som den del af deres udvikling, har perioder, hvor de oplever forskellige former for frygt og angst. Jeres datter er stadig så lille, at den uro og angst hun føler, vil være meget konkret. Hun er for lille til at kunne skelne fantasi og virkelighed, så når hun er bange, vil det ofte være for noget reelt. Det vil være mere sandsynligt at hun f.eks. er bange for at blive adskilt fra jer, end at hun er bange for monstre og uhyrer... :)
Når børn i jeres datters alder drømme og vågner af en uhyggelig drøm, så vil det ofte være netop adskillelses problematikker de drømmer om. Det kan være angsten for at blive væk fra jer, eller f.eks. angsten for at miste jer - fordi hun nu er blevet storesøster.
Børn under 2 år vil naturligt have angst for fremmede, angst for personer som barnet ikke kender. Ligesom små børn ofte også begynder at græde, hvis en griner meget højt, taler med en meget dyb stemme eller lignende og små børn vil ofte også være bange for høje lyde og pludseligt opståede lyde eller ting.
I 2-3 års alderen bliver børn ofte bange for mørke, de bliver bange for små dyr og disse frygtformer kan vare i flere år. Barnet bliver pludselig urolig for at ligge på et mørkt værelse og har brug for en natlampe og en åben dør. Barnet vil i denne alder ofte også have brug for en åben seng, så barnet kan komme ind til mor og far og søge væk fra værelset, hvis og når det vågner af en ond drøm. Små dyr og insekter kan være et problem, et barn i denne alder kan blive fuldstændig panisk over lyden af en flue der summer rundt ...
Angsten for mørke kan fortsætte langt op i skolealderen og det er vigtigt at anerkende at barnet kan være bange for mørke og netop tilbyde lidt dæmpet natbelysning og vished og dermed tryghed om, at man altid kan kalde eller komme ind til mor og far.
Fireårige børn drømmer også meget om natten, stadig mest om helt konkrete dagligdagsting, men fantasien fylder mere og mere i denne alder. Det er ofte stadig svært for en fireårig at skelne helt mellem fantasi og virkelighed og børn kan i denne alder godt blive bange for ting de har set i TV eller historier de har hørt.
Når børn bliver omkring 5 år, så kan angsten for mørke være sådan, at barnet ikke tør gå ovenpå alene eller ikke tår gå ind et sted, hvor lyset er slukket. Selvom barnet i den alder godt ved, at man bare skal tænde kontakten, så føler barnet angst og behov for at mor eller far går med og tænder lyset.
I 5 års alderen er mange børn også ofte bange for "onde og skrappe" mennesker. De er f.eks. bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, bange for at blive kidnappet og denne frygt kan børn sagtens bibeholde op i 7 års alderen. Børn kan fastslå ud fra udseendet om personen hører til de onde. Og de skrappe mennesker kan være personer som hæver stemmen på en måde, der får barnet til at føle sig skidt tilpas.
Omkring 6 års alderen begynder mange børn at blive bange for overnaturlige væsener, - en frygt for uhyrer, spøgelser, hekse, mumier, vampyrer osv. Det kan være vigtigt at tjekke under sengen for at sikre at værelset er helt 'monsterfrit'.
Og børn vil i 6 års alderen ofte også kunne begynde at være bange for at sove. Barnet smutter ind til forældrene midt om natten eller vægrer sig mod at blive puttet i egen seng på eget værelse og vil gentagne gange bede om at få lov at sove med andre. Børn i denne alder vil ofte også være bange for at være alene i situationer hvor forældrene ikke er inden for synsvidde også selvom man ikke er langt væk - barnet kan f.eks. være utrygt ved at være i et andet værelse end forældrene. Frygten for at være alene og sove alene vil som regel aftage når barnet når 8 års alderen.
Det er meget fint at I som udgangspunkt holder fast i at jeres datter kan sove i sin seng, at det er trygt og fint at sove der. Det er vigtigt at I beroliger hende ved at sige f.eks. "vi er her, vi passer på dig og du kan roligt sove". Det er vigtigt at fokusere på netop trygheden og at I passer på hende - uden at fokusere på årsager og grund til at være bange, netop fordi hun jo er meget konkret tænkende.
Det vil være en god idé at lade en natlampe være tændt på hendes værelse, så hun kan orientere sig, når hun vågner og så hun også kan finde døren og søge ind til jer, hvis hun har brug for det. Det vil derfor også være rigtig godt, at hun har en madras på gulvet i soveværelset, så hun kan søge ind til jer om natten, når og hvis hun vågner og er utryg. Det vil være rigtig godt at give hende netop den nærhed og samtidig gøre hende tryg ved at hun altid kan komme ind til jer, hvis hun har brug for det og især nu, hvor hun jo skal dele jer med sin lillebror og naturligt er usikker på sin rolle og sin plads i familien.
I skal naturligvis tale med hende om at hun kan være tryg og rolig, men samtidig er det også utrolig vigtigt ikke at forstærke hendes følelse af at noget derude er farligt. Nogle forældre begynder at tage barnet med rundt i huset, lukker alle vinduer, låser alle døre og siger "se, nu kan ingen gøre os noget" eller lignende. Men det er ikke at gøre barnet tryg, her kammer trygheden over for det vil jo netop bekræfte hende i at der er grund til at være bange og at der er noget eller nogen udenfor, som vil jer noget ondt.
Så det er en balance mellem at betrygge og berolige, uden at gøre hende ekstra utryg. Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om børn og drømme, der findes børnebøger og billedebøger om dette emne og det vil være udmærket netop at læse om andre børn, som vågner om natten af en drøm. Det at tale om andre, kan være lettere end at tale om sig selv og det kan hjælpe hende videre.
Med hensyn til sutten, så vil det være en rigtig god idé at de har en fast plads, hvor den bliver lagt om morgenen og hvor den så ligger og venter til jeres datter skal I seng og kan få den igen. Sutten skal ikke bruges i løbet af dagen. Stille og roligt skal den så helt væk, men da hun lige er blevet storesøster, og er 'gået lidt tilbage' i sin udvikling, fordi hun naturligt også 'vil være lille', så lyder det som om at hun har brug for sin sut lidt endnu.
Om du skal vente helt til hun er ovre sin bange periode - det kommer an på hvad det udvikler sig til, for hun kan som sagt godt være bange for mørke i flere år ... :) Det er snarere i forhold til at hun jo bliver større og naturligt ikke har brug for sutten mere (den er for babyer som lillebror), som skal få hende til at fravælge sutten - men her har hun brug for lidt tid endnu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske