Svar: Drikker ikke flaske og mellemmåltider
7. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende, at din dreng nu afviser flasken fuldstændig.
Jeg ved at din dreng er født meget for tidligt, så jeg synes du skal prøve at tale med børneafdelingen om (jeg går ud fra at han stadig går til kontrol ambulant) hvorvidt hans vægring mod flaske og mælk, kan hænge sammen med dette. Det er set før, at børn der er født for tidligt kan få problemer med at tage føde og væske nok til sig og det er vigtigt at sikre at det ikke hænger sammen med dette. Du kunne prøve at tage kontakt til Rafael Centeret og høre om de har nogen forslag eller kan henvise til en ergoterapeut eller anden, som måske kan lave noget mundmotorisk stimulation af jeres dreng ... bare en tanke :)
Hvis du synes det går fint med at få de 500ml i ham dagligt, så er det helt fint, det lyder jo som om at han umiddelbart spiser rigtig godt og er glad for mad - og det er jo et stort plus :)
Jeg synes bestemt at han skal have 2 x grød og 2 x grøntsagsmos med kød/fisk dagligt og derudover mad i hapsere, som du nu kan få ham til at spise. Det er en god idé at give ham skemad sålænge som muligt fordi du har lettere ved netop at energiberige dette med mælk og fedtstof og dermed få sikres hans behov bedre.
Det er også okay at give ham A38, tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt, ligesom han også må få ost og sovs, som også er med til at sikre ham lidt kalk. Hans mælkeindtag skal jo dække et behov for kalk, men derudover også behov for væske. Derfor er det også vigtigt at han tilbydes vand, så han også får væske nok - og måske kan du forsøge med fortyndet juice, for at se om han så vil drikke lidt mere ... Dog ikke for meget, fordi det også kan tage pladsen op for den rigtig mad.
Som mellemmåltid kan du med fordel give ham frugtmos med mælk på, altså servere det som en gammeldags frugtgrød med mælk og på den måde få lidt ekstra mælk i ham. Også frisk frugt kan du tage med, når I er på tur - og på en tur, er det praktisk også at medbringe frugtmos fra glas. Det er helt fint, at bruge dette.
Håndhapsere kan være brødskorper, enden af en franskbrød, knækbrød, kiks. Det kan være kogte grøntsager som stykker af blomkål, broccoli, gulerod, eller en kartoffelbåd. Det kan være ½ hårdkogt æg en gang imellem. Det kan være agurk eller lidt tomat (pas på skrællen). Det kan også være bløde frugtstykker, frugtbåde som han selv kan sidde med eller små bløde stykker frugt som små bidder af en banan, lidt kiwi eller hindbær, som du giver ham i munden og som han så selv spiser.
Han må gerne få varierede typer af brød, både brød af de lysere typer og brød med højt fiberindhold. Brød med hele kerner, vil han ikke kunne tygge endnu.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske