Svar: Hvor meget MME? - 11 mdr.
8. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Dorte
Dejligt at høre at det går bedre med storebror :)
Det anbefales at din dreng får 400ml mme dagligt indtil han er 1 år, dette vil ofte blive dækket af to flasker dagligt. Det sikrer ham jern nok netop at få 400ml.
Hans samlede mælkeindtag bør være ca 500ml og ud over sine to flasker kan han derfor få lidt mælk i sin grød, en portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt og så også sovs, ost osv. som tilfører ham kalk. Men det er vigtigt at han ikke får mere end 500ml mælk samlet i løbet af et døgn. Netop for at give plads til anden mad og også til anden væske :)
Lige nu skal du fjerne hans formiddagsflaske og tilbyde et mellemmåltid i stedet. Når han bliver et år, så skal han have en flaske dagligt og det vil ofte være flasken inden putning der bibeholdes længst muligt. Men i løbet af 1-2 måneder fjernes denne også og erstattes i stedet af en kop mælk, og en godnathistorie. Det er tid til nye putteritual, nye vaner :)
Når han bliver et år, anbefales det at han får letmælk og at hans indtag ligger mellem 350-500ml dagligt. Hans behov for vitaminer, mineraler osv. dækkes fint, hvis han får denne mængde og han behøver ikke nå op på ½ liter hver dag, for at være dækket ind. Igen er det vigtigt at han får mælk, men stadig også vigtigt at han har plads til anden og mere sufficient mad i maven - og at hans væskebehov dækkes ved at han drikker vand af en kop.
En dagsplan til et barn på 12 måneder kan se således ud:
Morgen 8: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, rejer, pasta osv. Må også gerne få varm middagsmad bestående af kød/fisk, ris, kartofler, pasta, grøntsager osv. Vand af kop.
Sover han sent, kan gives lidt frugt, evt. en frugtgrød med mælk på og derefter kan han puttes uden at få flaske. En overgang kan der gives lidt mælk af en kop.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), der skal være mad som smager af noget, kød, fisk, grøntsager, sovs, ris, pasta osv. Helt almindelig mad som I andre spiser. Vand eller letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - stille og roligt erstattes denne flaske af mælk af en kop.
Med hensyn til at spise mad i stykker, så er det vigtigt at du udfordrer ham til dette dagligt, så han får øvet sit pincetgreb. Du kan også prøve at give ham en rosinbolle, hvor han kan øve sig i at pille rosinerne ud, eller give ham en lille rosinæske, hvor han også selv skal få rosinerne ud. Husk dog kun få rosiner til børn under 3 år ...
Han kan ud over at spise med fingrene også spise med en gaffel og det må I også gerne øve med den alder han har.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske