Brev:
Hjælp til søvn - 1 mdr.
8. marts 2011
Alder:
1 mdr.
Hjælp til søvn - 1 mdr.
Hej Helen.
Jeg vil først sige at jeg har læst med på sidelinjen mange gange. Specielt ved min første søn. Da han var 7 uger gammel flyttede vi til Dubai, og der var der jo ingen sundhedsplejerske som jeg kunne spørge til råds. Men jeg fandt ud af tingene igennem din hjemmeside m.m. så du har allerede været til stor hjælp for mig tidligere. Har dog ikke skrevet til dig før, men synes du kommer med mange gode ting, så det har jeg tænkt mig denne gang. Og gud hvor glemmer man hurtigt hvordan man gjorde nogen ting med den store.
Vi bor stadig i udlandet, men er nu bosiddende i Uganda. Og situationen er nu den at vi har fået en søn mere her d 15 jan. 2011. hvor jeg fødte hjemme i Dk og rejste tilbage igen da han var 13 dage. Vores liv er jo hernede med mandens job og den stores børnehave m.m.
Jeg har nogen spørgsmål ang søvn. Jeg prøver også lige at beskrive lidt hvordan vores hverdag ser ud, selvom det er lidt svært, da der ikke rigtig er noget rytme eller faste tidspunkter han vil noget specielt. Så følger bare lidt med i hvad han vil hvornår han vil.
Men de sidste 14 dage synes jeg han skal have stor hjælp til at falde i søvn, og hver gang. Og sådan var det ikke tidligere, men ved ikke om det er normalt. Men synes det er lidt træls, og vil nødig give ham den dårlige vane, som vi desværre også pådrog vores ældste. Han skulle nærmest hoppes i søvne tilsidst, og det var rigtig hårdt, for i løbet af dagen sov han kun 30-45 min af gangen og så skulle han hjælpes igen.
Jeg læste en masse om søvn og hvordan jeg kunne hjælpe ham ud af den dårlige vane, så da han var en 4-5 mdr fik jeg det vendt på ca en uge, mener jeg. Og den dag idag, er han bare det letteste barn at putte og vil kan tage ham med alle steder, hvor han bare kan sove, så det er jo dejligt. Men en ting jeg altid har holdt, er hans sengetid, som er 19.30. og det er lige meget hvad dag det er eller hvor vi er. Nu hvor han er lidt over 3, er jeg en smule mere flexible, da vi eks var hjemme på juleferie, da var dage hvor han fik lov at blive længere oppe. Men det havde ingen indflydelse på hvornår han stod op. Det var stadig ved 6-6.30. men nok om ham, det er jo ikke ham vi har problemer med.
Men er det normalt i hans alder at skulle have hjælp til at falde i søvn? Og det er ikke kun på en måde det kan foregå, det kan både ske var at han ligger ved os, bliver vugget, klappet på ryggen, trillet i barnevogn, køre bil m.m. og det er meget forskelligt hvad der passer ind i hans program og hvor meget der skal til. For kan se når han er blevet overtræt tager det meget længere tid og det kræver meget mere. Her det ikke nok bare at ligge stille og roligt ved mor eller far.
Det skal vidst nævnes at han tager sut ind imellem, men det er sjældent og hvis han gør, er det kun i kort tid. Hvis han endelig skulle falde i søvn med den, græder han hel vildt når ham taber den. Synes det tit er svært at se præcis hvornår han skal ligges.
Det skal vil lige siges at han sover i sin barnevogn indendøres. Da det ofte er ret varmt ude. Og han sover i vores soveværelse om natten.
Hvornår kan jeg regne med at begynder at finde en rytme? Er det omkring de 3 mdr eller? Eller kan jeg lærer ham et ”program”, og følge nogen tidspunkter? Hvis har du et godt bud?
For som tidligere nævnt har han ikke noget overhovedet. Han havde lidt på et tidpunkt, hvor nogen af måltiderne lå på ca samme tid, men det er længe siden. Nu er det som vinden blæser. Om natten er han oppe 1-2 gange. Nogen gange 3, men heldigvis ikke ofte. Men mest to gange. Afhænger af hvornår han vil have det første måltid om natten, og det kan starte fra ca 2 tiden og så til ca 4.30. han har præsteret to gange at vente helt til lidt over 5, det var dejligt :0) han sidste måltid, får han ved 21-22 tiden.
Om dagen er han generelt okay til at sove. Nogen dage er det mange korte lurer og andre dage, tager han gerne nogen timer af gangen.
Det skal vidst lige nævnes at han er på flaske. Amningen duede ikke denne gang, så det stoppede efter lidt over 3 uger efter fødslen. Dog undrer det mig lidt, da den første ammede jeg til han var 7 mdr.. men han har det godt på mme, ingen maveproblemer eller noget. Han får også Nan HA, da faderen har diverse allergier og så skulle den også være mildere mod maven. Har afføring en gang om dagen, som han vel bør have når han får mme, dog er hans afføring blevet grøn, stadig med lidt gult/orange i. Og så lugter det meget slemt. Men går ud fra det skyldes den form for mme. For det kom da han begyndte at få det.
Stort set siden han blev født er han kommet i seng ved 10 tiden om aftenen. Det er også okay. Men ville da gerne han på et tidspunkt kom tidligere i seng, lige som sin bror. Så man kunne få en time eller to alene med manden. Hvornår kan jeg egentligt begynde at putte ham i seng tidligere, der ved 19-19.30? for han er mest vågen om aftenen og vil helst ikke sove efter kl 18. selvom han er dødtræt.
Næsten hver aften er lidt en kamp, for så falder endelig i søvn, men vågner kort tid efter igen. Som om han kun blunder lidt. Men er i princippet træt. Nogen gange tager han lige lidt søvn, måske 15-30 min på min arm, og det hjælper meget. For så er han ikke så pyldret og ked.
Tit om aftenen og nogen gange når han spiser, kan han slet ikke kan finde ro overhovedet. Hovedet flytter han fra side til side hele tiden og arme og ben køre rundt. Hvad kan de skyldes? Nogen gange tror jeg det skyldes en bøvs, men tror jeg bestemt ikke hver gang. Når han er sådan holder jeg ham ind til mig og klapper ham stille på ryggen og siger sssshhhhhh... og nogen gange stopper han efter kort tid og han gange skal han flyttes rundt i stillinger nogen gange før han holder op.
For et par dage siden læste jeg et af dine svar til en anden bruger, og her skriver du noget med at barnet gerne skal have mad inden barnet skulle sove. Og ja det er jo klart barnet sover bedre på fuld mave. Men her vågner han tit fordi han er sulten og han vil måske så gerne sove en time eller 1½ efter. Hvordan så med mad? Han skal jo have når han vågner, men burde han så få igen lige før han vil sove? For så kommer han jo til at få mad tit. Han spiser oftes hver 3 time plus minus.
Jeg synes også tit at han har hikke. Fortiden er det mindst en gang om dagen og gerne flere. Og det sker oftes når han har spist og har sovet i 5-10 min. Så vågner han selvfølgelig af det og bliver ked af det. Er der noget jeg kan gøre mod det hikke?
Mit brev blev lidt langt, men synes der var mange ting og der skal jo også en beskrivelse med. Håber du kan finde hovede og hale i mit lange brev.
Med venlig hilsen
Camilla