Svar: Hjælp til søvn - 1 mdr.
8. marts 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og dejligt at du har fået lyst til selv at skrive :)
Det er helt naturligt at din dreng har brug for at blive vugget og lullet til ro, når han skal sove. Og lige nu er han så lille, at du ikke skal gå voldsomt op i, hvordan han falder i søvn og tro at du på sigt giver ham dårlige vaner, for det gør du ikke.
Lige nu handler det kun om at han skal være mæt, træt, rolig når han puttes i seng og det vigtigste er, at han er tryg. Tryghed er alfa omega. Det er ikke dårlig vane at gøre børn trygge ved at skulle sove :) Derfor er det også naturligt at han falder til ro hos dig, i sin lift, i bilen når I kører, når du vugger ham, går rundt med ham osv.
Det vil være rigtig godt at svøbe ham, det at være svøbt vil minde om tiden i livmoderen. Det vil give ham fysisk ro og hjælpe ham til at slappe af og overgive sig til søvnen. Når han sparkede i din mave, var der modstand og det kan svøbet give ham nu. Når han ligger i din eller fars favn, så fornemmer han vejrtrækningen, hjerterytmen, jeres stemmer - alt sammen det han også kender fra maven. Og når I går rundt med ham eller vugger ham, så bliver han bevæget som han også gjorde i maven. Det er altså helt normalt og helt naturligt at han sover bedst på denne måde og der er intet forkert i at give ham det trygge, det nære, det han kender:)
Men det at være svøbt, kan hjælpe ham til at skiftet mellem favn og seng føles mindre voldsomt og det kan lære ham at sove mere og mere for sig selv, netop at du svøber ham, når han skal sove.
Du skriver, at det kan være svært at se på ham, hvornår han er træt og har brug for at sove. Det er svært at se præcis hvornår han skal lægges.
Du skal prøve at lægge mærke til hans bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Signaler på døsighed kan også ses, når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Du skal regne med at han ikke kan være vågen i mere end ca 2 timer af gangen. Nogle gange er han måske kun vågne i 45 minutter, vågner nærmest bare op, for lidt at spise, en ren ble og sover så igen. Andre gange sover han en længere lur og er naturligt derefter også frisk til at være vågen et par timer, hvor han så igen skal have mælk og atter puttes.
Måske putter du ham nogle gange lidt for tidligt, andre gange falder han måske for meget i søvn hos dig og vågner så forvirret op, når du prøver at putte ham fra dig ...
Når det er tid til at sove, så skal han have en ren ble, han skal have en flaske og han må gerne være svøbt. Du kan med fordel svøbe ham før du giver ham mælk, fordi skiftet fra din favn og ned hvor han skal sove så ikke føles så stort.
Han skal puttes fra din favn og ned i liften med stille og rolige, bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften. Hold dine hænder stille og roligt på ham, så han mærker at du er der og hjælper ham til ro. Nogle gange skal han have lov til at sove hos dig, andre gange vil det være fint at hun forholdsvis hurtigt efter at han har fået mælk, puttes fra din favn ned hvor han skal sove, så han netop lærer at sove i sin seng.
Du kan godt, når han bliver 2 måneder gammel begynde at indføre lidt faste ritualer omkring putning. Det er f.eks. at få en ren ble, få lidt mælk, blive svøbt og så at blive puttet med en sut og/eller klud, bestemte kærtegn, måden du lægger ham, beroliger ham og luller ham i søvn. Det giver på sigt genkendelighed og tryghed.
Det kan som sagt være fornuftigt at give lidt mælk inden han skal sove. Hvis du ammede ville du naturligt gøre begge dele - amme både når han vågnede og inden han atter skulle sove og han ville her selv regulere sit behov. Det må han også godt, når han får flaske. Men det er klart, at hvis han kun er vågen i 45 minutter, så skal han naturligvis ikke have mælk igen, men skal måske så netop bare puttes med sut, klud og kærtegn :) Du må her prøve at skønne, hvad der vil være bedst for ham og så gøre det :)
I 3-4 måneders alderen kan du begynde at arbejde på en lidt mere fast rytme, hvor han sover efter en "tre-lure-om-dagen-model", det putteritual du så begynder at indføre nu, bibeholdes stadig i denne alder. Det er altså rigtig godt netop i denne alder at arbejde lidt på faste puttetider.
De fleste børn vil i 2-3 måneders alderen godt kunne variere deres rytme, så de nogle gange sover tidligt og andre gange sover sent om aftenen. Du kan derfor ikke regne så meget med tider og søvnlængder i denne alder. I 3-4 måneders alderen sover mange børn sent og først omkring 6 måneders alderen vil mange børn begynde at have en rytme, hvor man kan regne med en fast puttetid omkring kl. 20. Men igen, børn er forskellige, også i forhold til søvn, søvntider osv. og nogle sover kl. 20 altid, andre sover varieret - det er der nødt til at være plads til :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!". Måske kan du få familie i Danmark til at sende den til dig :) Den giver et rigtig godt overblik over og forståelse for børn og søvn og hvad man kan forvente i forskellige aldre og hvordan man hjælper barnet til at sove godt.
Til sidst vil jeg lige sige, selvom det er noget helt andet, at jeg kan se du skriver, at fordi din mand har allergi, så giver I NAN HA. I Danmark anbefales det at børn får Højt Hydrolyserede modermælkserstatninger, når de er i risiko for at udvikle allergi. Derfor anbefales specialerstatninger som Nutramigen eller Profylac i de første fire måneder. Måske kan du ikke få allergiforebyggende erstatning hvor du bor og NAN HA har også effekt - men der er tale om en delvis effekt og ikke fuld effekt, som ved de højt hydrolyserede produkter. Bare så du er klar over det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske