Svar: Middagslur - 4 mdr.
9. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Der er ingen tvivl om at tiden arbejder for jer og i takt med at du begynder med lidt skemad så får I naturligt også mere rytme, struktur på dagen og du får lidt mere overblik over hvornår de skal have mad, drikke mælk, være aktive og hvornår de så skal sove.
Det er rigtig hårdt at have tvillinger - det er svært med et barn, men det er også svært med to og det kræver sin mand (eller mor), hvis børnene kører forskudt, hvad angår mad, spisning og aktiviteter. Helt synkronisere børnene kan du nok ikke, men du må forsøge at skabe en rytme, hvor de følges nogenlunde ad, så du også får lidt tid til dig selv.
Det lyder også som om at du har brug for lidt pauser ind imellem, hvor du lige skal finde overskud til dig selv. Måske har du en mor, en god veninde eller en anden, som kunne komme og hjælpe dig en gang imellem. En som evt. kunne gå en tur med børnene og hvor du så kunne hvile dig imens. Det er vigtigt at du får den søvn og den ro du selv har behov for, det er vigtigt at du finder tid til at komme i bad, få noget at spise osv. for at du har overskud til dine børn og kan give dem den ro, de har brug for. Børnene spejler sig jo også i dig og jo mere urolig og stresset du er, jo mere urolige bliver børnene naturligt også.
Jeg har tidligere sendt dig en plan med tidspunkter for hvornår dine børn kan være aktive, spise og sove. Denne plan er naturligvis vejledende, for man kan ikke putte børn i kasser, de skal naturligvis have lov til at sove fleksibelt - MEN, det er stadig vigtigt at arbejde på nogle lunde faste tidspunkter +/- ½ time hver vej.
Du kan prøve at lægge et bad ind om formiddagen, for på den måde at få aktiveret børnene lidt mere, så de kommer op, får mælk eller måske lidt skemad, bliver badet og aktiveret, får mælk igen og derefter bliver puttet til middagslur. Det kan gøre, at de begynder at sove en lidt længere lur midt på dagen og samtidig får du forlænget deres vågenperiode lidt, så de også sover deres lur lidt senere.
Dine børn har også en alder nu, hvor de rigtig gerne vil opleve og følge med i verden. De er ikke spædbørn mere men er små aktive babyer som skal bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt for netop at være trætte nok til også at sove længere. Derfor skal du tumle med dem, lege med dem, de skal trille, du skal cykle med deres ben, de skal trække sig op selv, når du holder dem i armene osv. Og du skal også synge for dem, synge fagtesange - de fascineres lige nu af dine hænder og dine fingres bevægelser og du skal derfor bruge dine hænder og fingre når du synger, lade dem se og lade dem selv forsøge sig efterligne dig. Det er mental stimulering og det har de brug for.
Du skal være opmærksom på at de nogle gange gaber - ikke fordi de er trætte, men fordi de keder sig og derfor er et gab ikke ensbetydende med at de skal sove, men derimod at de skal aktiveres og så er de måske klar til at blive puttet ½ time senere.
Du kan når du kører med dem i barnevognen, prøve at slå kalechen ned, så der kan ligge og kikke ud - igen lade dem blive fyldt op med oplevelser og stimuli og først trække kalechen op, når de er parate til at sove og har brug for at lille i en lille hule, blive skærmet osv. for at finde ro.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske