Svar: Uro ved madtid
9. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Martina
Det er fint at børnene bliver skærmet når de skal spise og sove - men det er samtidig også vigtigt at du aktivere dem rigtig meget, så de naturligt ikke behøver søge væk fra flasken og søge en masse ekstra kontakt og stimuli, når de skal spise.
Derfor skal du sørge for nu at tænke dagen mere i perioder, hvor der skal være stor forskel på aktive perioder og søvnperioder. Når de har aktive perioder, så skal de være aktive og de skal tumles med og stimuleres både motorisk og mentalt. Og så er det først, når de skal sove, at du kan hjælpe dem med at få lukke af for verden, så de spiser og bliver puttet under mere rolige former og derfor bedre kan overgive sig til søvnen.
Det vil være rigtig godt at du forsøger med en anden type erstatning, så de får forskellig smag. Modermælkserstatning smager forskelligt, alt efter hvilket produkt man vælger og det vil være helt okay at varierer det lidt, så de ikke kører træt i at få det samme.
Du kan også tilsætte lidt sukker - 1 tsk. sukker til 100ml mælk, men det bør trappes ud igen, da det naturligt kan påvirke deres tænder (også selvom de ikke har tænder endnu) og modermælkserstatningen er jo sammensat sådan, at der ikke skal tilsættes sukker ... næringsindholdet er perfekt beregnet til børn.
Og så skal du nok også igang med lidt skemad, så de begynder at få lidt andet end mælk, det kan også bedre interessen for flasken, at de får skemad.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske