Svar: Fysisk leg og vælling
9. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Nu kan jeg ikke lige se hvordan det er du vil holde din dreng og tumle med ham i luften, men generelt gælder, at det er rigtig godt at tumle med børnene. Du må gerne svinge, dreje, gynge din dreng og så skal man altid aflæse barnets reaktion. Hvis barnet griner og synes det er sjovt, så må du gå ud fra at han kan lide det og at det er okay.
Du skal naturligvis holde ham om livet og holde ham på en måde, hvor det føles behageligt og hvor du har fuldstændig styr på den bevægelse du laver med ham. Han må ikke vrides eller drejes i 'unormale' bevægelser, de bevægelser du hjælper ham med, skal virke naturlige, også for dig selv :)
Med hensyn til skemad, så anbefaler jeg altid at man starter op med skemaden om dagen, gerne til frokost og først når dette fungerer giver skemad om aftenen. Dette fordi det er min erfaring, at børn sover bedst når de mættes om dagen og ikke proppes med mad lige inden sengetid. For meget mad om aftenen kan i starten medføre ekstra natlig uro, fordi barnet mave- og tarmsystem arbejder på højtryk for at få bearbejdet føden og derfor sover barnet mere uroligt ...
Det er korrekt at vælling vil mætte mere end brystmælk og derfor kan gøre at din dreng sover et lidt længere stræk - men at sove hele natten igennem, kan du ikke forvente med den alder han har.
De fleste børn er 6 måneder inden de kan nøjes med mælk aften, sen aften og tidlig morgen og det at sove igennem i denne alder er normalt at sove 5-6 timer uden at få mælk. Det vil sige at blive ammet kl. 19.30, 23.30 og igen næste morgen tidlig ca kl. 05. Din dreng får lige nu mælk aften og sen aften og sover så 4½ time uden yderligere... spørgsmålet er om du kan forvente mere af ham :)
Du kan naturligvis godt forsøge at se om en sut kan holde ham lidt hen så han ikke får mælk før mellem 5-5.30, modsat er det jo også synd, hvis han reelt har behov for det. Du kan også godt give ham en flaske vælling (eller modermælkserstatning - det mætter også mere end modermælk) sen aften kl. 23.30 og så se om det kan mætte ham en time mere - men du skal som sagt ikke forvente mere end det.
Du skal være opmærksom på, at hvis du introducerer vælling eller en flaske om aftenen, så vil det være fint at gøre det uden at du samtidig introducere skemad om aftenen, fordi det simpelthen bliver for meget for ham både med mos og med amning og den ekstra mælk. Men hvis du er startet med skemaden til frokost, så kan du godt forsøge at tilbyde en flaske aften eller især sen aften for at se om det kan gøre en forskel.
Fordelen ved at give flaske sen aften er jo også at far kan give den og at du derved har mulighed for at gå tidligere i seng og få lidt ekstra timers søvn - inden du så vågner og må amme ham igen :)
Hvis du ønsker at han skal tage en flaske og han ikke har fået det før, så er det også sidste udkald ... du risikerer at han vil afvise den og foretrække amning, med den alder han har :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/05.30: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen starter
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften 18: her introduceres grøntsagsmos, når skemaden om dagen fungerer
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23.30-24: Ammes eller forsøge med en flaske, for at se om det kan mætte lidt mere :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske