Svar: Farvel godnatflaske
9. marts 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Kristina
Lige nu lyder det som om at jeres datter falder trygt og roligt i søvn med sin flaske og i princippet trives med det. Det er den sidste flaske hun har tilbage og det er helt fint, at I har ladet hende beholde den, når hun har været ramt af tandfrembrud, sygdom osv. Man kan ikke fjerne flasken, når man går igennem sådanne perioder.
Men naturligvis skal flasken og behovet for flaske stille og roligt trappes ud og det vil her være rigtig godt at erstatte med noget andet. Og jer kan I erstatte med flere ting :)
Det vil være en god idé at introducere en puttebamse, putteklud eller andet, som hun lige nu skal have samtidig med sin flaske og godnatlæsning. Kluden bibeholdes så, men flasken forsvinder og godnatlæsningen foregår i sengen i stedet for på skødet - eller starter på skødet og slutter i sengen, hvor den kendte og trygge bamse så følger med.
Det er derudover vigtigt at hun ikke går sulten i seng, men stadig har fornemmelsen af at have noget i maven. Derfor vil jeg anbefale jer, at I giver hende en godnatgrød som en del af putteritualet og også en kop mælk - mælken kan en overgang evt. lunes lidt, så det minder om flaskemælken hun plejer at få. Flaskemælken trappes ud, så der er mindre og mindre og i stedet får hun mælk af en kop.
I begyndelsen kan den lune kop mælk gives på skødet, der hvor hun plejer at få sin flaske, men stille og roligt gives den sammen med grøden og der børstes tænder osv. og så får hun godnathistorie og sin bamse som hun plejer.
Det er altså et spørgsmål om at lave glidende overgange, så hun er helt tryg ved de ting der sker og følger naturligt med.
Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne flasken og give hende 'en kold tyrker' men i stedet give hende noget andet og tryghedsgivende. Noget hun kan puttes med fremover, også når hun bliver 2 og 3 år :)
Når I fjerner flasken, så kan I også medtænke, at hun bliver mere og mere bevidst og får mere og mere egen vilje. Det betyder at det kan være sværere at få den væk, jo ældre hun bliver og at hun vil protestere mere, men modsat betyder det jo også at I kan inddrage hende mere i netop at få flasken stoppet.
På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter, de gamle er mørnede og slidte og skal smides ud. Tag jeres datter med i denne proces. Netop det at hun nu bliver ældre og begynder at forstå mere og mere gør at I kan begynde at bruge ordet slut. Ofte bruger vi "slut" sammen med en gestikuleren, hvor vi slår ud med hænderne - der er ikke mere. Det gør vi i hverdagen i mange situationer. Det kan være bogen, som klapper sammen, nu er historien slut, det kan være mælkekartonen på bordet som er tom - slut, der er ikke mere mælk osv. Og dette begreb "slut" skal I også føre over på flasken.
Så når de gamle flaskesutter ikke dur mere, så lad hende se at de er i stykker, lad hende være med til at smide dem ud, vis hende at det er slut. Når og hvis hun så beder om flasken om aftenen, så må I gentage for hende at det jo var slut, vise hende flasken, som ikke dur (den virker jo ikke, når der ikke er flaskesut på), huske hende på at I smed flaskesutterne ud. Og så må I tilbyde hende et alternativ - netop en kop mælk og sidde på skødet og få jeres nærhed i stedet, sin puttebamse osv. Alt det hun kender og som hører med til at blive puttet, men nu uden flasken ...
Det lyder dog som om at det kan gå meget fint hos jer, da hun allerede lyder til at skære behovet ned, så mon ikke det kommer til at gå fint ved bare at tilbyde lidt mælk af en kop i en overgang og så helt komme væk fra mælken og så bibeholde det i øvrigt trygge og fine ritual.
Med hensyn til at far lige nu får hende bedst puttet, så synes jeg at det er far der skal putte. Mor må komme på banen igen senere, lige nu er det ikke et spørgsmål om at begge forældre skal kunne, men et spørgsmål om at jeres lille pige skal være fuldstændig tryg ved at komme i seng :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske