Svar: Er tremmesengen for lille?
9. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Udlandsdansker
Som udgangspunkt lyder jeres tremmeseng til at have helt almindelige standardmål og den burde derfor ikke være for lille. De fleste børn kan ligge i en sådan seng til de er ca 2½ år gamle og sover fint, trygt og godt ...
Men jeg kan godt forstå problemet og det er naturligvis irriterende for både hende og jer, at hun få sine arme gennem tremmerne og derfor vågner...
Det er naturligt at børn i jeres datters alder sover meget uroligt og får sig lagt i stillinger, som de endnu ikke mestrer helt at komme væk fra. Men dette afhjælpes i takt med at barnet bliver mere og mere mobil og naturligt selv kan skifte stilling. Jeg har derfor en formodning om at jeres datter hen af vejen vil finde ud af at vende, dreje og få sig lagt rigtigt selv og dermed også vil sove roligt videre på egen hånd. Men stadig vil hun jo godt kunne få armene ud gennem tremmerne ...
Mit forslag er at I forsøger at sætte en sengerand op. Måske har I en fra hun var spæd, som kan findes frem og atter bruges. Mange bruger en sengerand de første 3 måneder og fjerner den så, fordi barnet her gerne vil ligge og kigge ud og følge med. Men en sengerand kan have et godt formål i jeres datters alder, nemlig at sikre, at hun kan holde hænderne inde i sengen ...
Nogle sengerande er meget dyre, men man kan også få billige sengerande til f.eks. 50-75 kr, så det er et forsøg værd :) Man kan også købe brugt. Du kan købe helt glatte modeller, men du kan også købe en model som har lommer, hvori man kan putte små bamser. Man kan også købe sengerande med dyr og velcro. En sådan sengerand kan være god til et barn netop i din datters alder, fordi hun så kan lege lidt med tingene, inden hun falder i søvn ... Du må også kunne få noget, hvor du bor - jeg kunne forestille mig at udvalget er større end i Danmark :)
Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske