Svar: Spiser ikke rugbrød
10. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Pernille
Det er rigtig dejligt at din dreng udvikler sig så fint og det er helt okay, at han lige nu ikke bryder sig om rugbrød.
Man kan købe masser af fiberholdigt brød som han kan få i stedet og det vil være helt naturligt at give ham noget af dette - det kan også klappes sammen og tages med på tur. Du kan altså købe lysere brødtyper, som har samme eller højere fiberindhold end rugbrød og det er fint at give ham dette. Du kan også købe små minirugbrød, som også har en lidt anden konsistens end rugbrød i skiver ..
Jeg vil formode at han atter gerne vil spise rugbrød og avokado, når han har fået en pause i en periode. Det kan altså introduceres igen senere hen.
At spise rugbrød er et meget dansk fænomen og derfor ikke noget man gør i særlig mange lande. Børn kan derfor sagtens leve sundt og godt uden at indtage rugbrød dagligt og jeg synes det lyder som om at din lille dreng lige nu skal have lov at få en pause og det er rigtig fint, at give varm mad til frokost i stedet. Hvis dagplejen ikke kan servere andet end rugbrød, så må han have lidt fiberholdige boller med hjemmefra, så han ikke skal puttes uden at få mad ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske