Svar: Væske samt kalk fra mælk
10. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Din datter bør nå op på 500ml mælk dagligt.
Det er meget fint, at du nu supplerer hende med jerntilskud da hun ikke drikker de 400ml modermælkserstatning, som er nødvendigt, for at hun får sit jernbehov dækket. Men hun har også brug for mælken for at få kalk nok og her er anbefalingen 500ml dagligt. Først efter 1 års alderen vil det være fint med et indtag mellem 350-500ml, men lige nu har hun altså brug for mere :)
Det vil ofte være passende med 3 flasker i døgnet i 8 måneders alderen og hvis du kan få din datter til at indtage ca 300ml her, vil det være rigtig godt. Derudover vil det være godt at du bruger mælk i hendes grød og mos, at du giver hende sovs til maden, også giver hende ost.
Ost indeholde calcium og er derfor godt at spise, for at få kalk nok. I en skive ost på 25 gram er der lige så meget calcium som i 1 glas mælk på 150 ml. Så en måde at øge hendes kalkindtag på er at give hende ost til maden en gang imellem. Det kan være ost i skiver, eller stænger som hun kan gnave ved siden af brød, det kan være ost i sovs, ost i lasagne, ost der drysses over pasta med kødsovs ... Hun skal naturligvis ikke spise sig mæt i ost, men ost kan indgå som en fast del af en varieret kost.
Også surmælksprodukter må hun gerne få nu og det vil være fint at give hende lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt om eftermiddagen med revne æbler, banan eller frugtmos.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mælk, mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør og ost. Frisk frugt, frugtmos (jerndråber), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (og hvor der igen indgår mælk i mosen, eller gives lidt sovs eller lignende), vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk, A38 eller lignende, med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med ost og smør, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad, mælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød lavet med mælk
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske x 1
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske