Svar: Falder ikke i søvn om natten efter amning
10. marts 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille dreng.
Din dreng er stadig kun 2 måneder gammel og derfor stadig så lille, at han naturligt er nødt til at flekse sit behov for mælk og mad. Det med at arbejde på en "3-lure-om-dagen-model" fungerer for de fleste først rigtigt i 3-4 måneders alderen og er måske nok lige tidligt nok for jer ....
Du skriver, at du vækker ham efter 2½ times middagslur, og jeg synes måske du skulle prøve at lade ham sove og se hvornår han vågner af sig selv. Han må jo i princippet godt sove 3-3½ time, måske 4 timer, hvis han vil det - og så derefter være vågen, aktiv, pludre med dig osv. Og så få mad igen og derefter blive puttet.
Rytmen om dagen vil naturligt påvirke rytmen om natten og derfor kan det godt gøre en forskel, hvis du lige nu prøver at lade ham styre sit søvnbehov om dagen lidt selv ...
Derudover tænker jeg også at det ville være rigtig godt, hvis du kunne lægge dig med ham og amme ham liggende. Det kan godt være svært at amme liggende, men prøv om ikke det kan lade sig gøre - det kan og vil nemlig ofte naturligt gøre, at han falder i søvn med brystet og sover videre netop i forbindelse med amning og ikke som nu, vågner op og får mere lyst til at pludre end til at sove ...
Du skal lægge dig på siden og din dreng skal ligge med maven mod din mave. Du skal amme fra det bryst, som vender ned mod madrassen. Hvis du har et stort blødt bryst eller et bryst, hvor brystvorten har tendens til at bore sig ned i madrassen, så vil det være en rigtig god idé at lægge en stofble under brystet, så det løftes lidt op og så din dreng bedre kan få fat. Læg din dyne i ryggen på dig selv, så du ligger behageligt og får lidt støtte og læg din arm under hovedet på puden, så du selv ligger godt og faktisk selv kan sove lidt videre, selvom du ammer :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske