Brev:
Falde i søvn alene - 16 mdr.
10. marts 2011
Alder:
16 mdr.
Falde i søvn alene - 16 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver ang. min yngste søn på 16 måneder. Jeg er nået dertil, hvor jeg meget gerne vil lade ham falde i søvn, uden at jeg skal sidde ved hans side, som jeg gør nu. Om nogle måneder får han en lillesøster, og ikke mindst derfor, ville det være rart, med mere fleksibilitet. Også i forhold til min ældste på 5.
Da han (min mindste) var ca. 10 mdr. skrev jeg til dig, da vi sidst prøvede at lade ham falde i søvn alene, uden succes. Han græd og skreg, selvom jeg stod henne i den åbne dør - Du rådede mig til at blive hos ham. Det har jeg så gjort. Det har også været ok. Han faldt som regel i søvn i løbet af 10-15 min. Men her på det sidste er han begyndt at være meget urolig, meget længe - op til 30-45 min. Han er ikke sur, men kan ikke finde ro heller. Han kravler rundt i sengen og pludrer og råber og griner. Jeg sidder der bare, uden at opfordre til kontakt eller hygge. Jeg lægger ham ned, når han rejser sig op. Trøster hvis han bliver ked. Men er ellers bare til stede.
Men....nu vil jeg gerne ud af det rum. Jeg har ikke energien til at sidde der og vente i 45 min. Men hvordan starter jeg det op. Hvordan gør jeg? Vil gerne undgå problemer. Det skal siges at han altid har været meget Mor-glad. Og vil helst sidde på armen,- ikke mindst når han er træt om eftermiddagen. Jeg forudser, at det kunne blive problematisk for mig at forlade rummet uden svie og smerte.
Med venlig hilsen
Signe