Svar: Sover med brystvorten i munden
10. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Velkommen til og tak for dit brev :)
Du skal for det første sikre dig at din datter får både mad og mælk nok dagen igennem, så hun ikke af den grund behøver søge det ekstra hele natten igennem.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer efter om hun powernapper eftermiddag eller springer den over
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre
Midt nat 03: Denne amning skal I arbejde på at undvære, så hun begynder at kunne sove fra midnat og 5-6 timer uden at få mælk.
Det er rigtig mange små måltider din datter skal have dagen igennem og stadig også mange amninger - det er nødvendigt, hvis hun skal kunne undvære det midt nat.
Derudover er det vigtigt at du ammer hende og derefter putter hende i seng, hvor du ønsker hun skal sove. Det er her vigtigt at hun lige når at registrere hvor hun bliver puttet, så du ikke ammer hende og hun falder i søvn i dine arme. Og derefter flytter du hende i seng og så vågner hun op og registrerer at du er væk og at hun ligger et andet sted. Det er utrygt for hende og så vil hun naturligt søge dig og brystet igen og igen. Netop det at holde fast i brystet er jo også en måde at holder fast i dig ...
Hvis hun har brug for brystet, så må du give hende det kortvarigt og så lirke brystvorten ud af munden på hende, så hun ikke ligger med den hele tiden. Alternativt kunne du også forsøge at lade hende sutte lidt på din finger (når hun nu ikke vil tage sutten), det vil også gøre, at du naturligt kan mærke, hvornår hun reelt sutter og hvornår hun faktisk ikke har brug for at sutte og derfor kan trække fingeren til dig og på den måde lære hende at sove uden finger, bryst eller sut i munden :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske