Svar: Tilstrækkelig mængde mælk?
10. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Som udgangspunkt lyder det meget fint med skemad og antallet af amninger som du skitserer. Jeg synes det er rigtig godt, at du har fjernet formiddagsamningen og her erstattet med et mellemmåltid, den næste amning, som fjernes, når han bliver ca. 7 måneder, vil være amningen om eftermiddagen :)
Jeg synes også det er optimalt at du giver ham skemad, når han vågner af en lur og giver ham bryst inden han skal sove middagslur og inden putningen om aftenen, samt sen aften og tidlig morgen. Det er super fint. MEN, jeg synes også det lyder som om at han måske får lidt for meget skemad og derfor nedsætter sit behov for mælk lidt for meget - det lyder lidt som om at faktisk godt vil die, men så ikke dier helt nok, fordi han er mæt i maven af skemad.
Derfor vil jeg anbefale dig, at du skruer lidt ned for mængden af skemad, så din dreng ikke får mere end 1-1½ dl. grød eller mos af gangen, samt vand af kop og derfor har lidt mere plads til mælk i maven efterfølgende.
Det vil være rigtig godt for også at bibeholde din mælkemængde og det er generelt meget fornuftigt at han selv kan regulere sit behov. Det er naturligt at han ikke længere spiser fra begge bryster ved hver amning - du kan forsøge at amme fra begge sider, aften og sen aften, fordi det kan gøre det lettere for ham at sove et længere stræk om natten uden at få yderligere mælk, men i løbet af dagen, vil det være helt normalt, at han kun spiser fra den ene side. Ligesom han nogle gange vil die længere og andre gange kortere.
Det er således også normalt at din mælkemængde føles nedsat, men samtidig vil din dreng også være større og die med flere kræfter og et større vacuum nu og vil derfor også kunne "tømme brystet" hurtigere end før.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Evt. ammes her, men det er fint at du nu forsøger at springe den over
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Ammes, kan her også tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunkt i jeres mad, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23.30-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er mit forslag til en dagsplan og som du kan se er det meget lig det du allerede gør. Det du skal være opmærksom på er, at hvis din dreng ikke får bryst/væske nok i løbet af dagen, så vil han naturligt begynde at søge dette om natten. Så en god rettesnor for at han får nok, er også at han kan sove om natten uden at kræve mælk ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske