Brev:
Fællesputning og fælles soveværelse - eller...?
11. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Fællesputning og fælles soveværelse - eller...?
Hej Helen.
Nu da min barsel desværre meget snart – til april – er ved at være slut, så er der lige et par vaner vi gerne vil have ændret på hjemmefronten, og som vi gerne vil have din hjælp til.
Situationen er den, at vi har 2 vidunderlige drenge, hvoraf den ene er 3½ og den anden 11 mdr. Pt. foregår aftenputningen ved, far putter den ene af drengene og jeg den anden, hvorefter vi bytter rundt næste aften.
Den store bliver puttet ca. kl. 19.30 ved at få læst go’nat historie, hvorefter vi sidder ved hans seng indtil han sover – hvilket ofte ikke er mere end 5-10 min. (skal lige siges at han sov i vores seng til han var 2). Herefter sover han som oftest hele natten (11-12 timer), uden at vi hører fra ham.
Det er en lidt anden historie med den yngste dreng, der stadig sover i vores seng. Han bliver puttet ca. 19 med flaske og falder i søvn i den ene side af dobbeltsengen (tager typisk ca 20 min. før han sover). Han har tidligere været inde i egen seng, men da han sover meget dårligt, valgte vi at tage ham ind i den store seng igen, for at vi også kunne hænge sammen i løbet af dagen.
En typisk nat vil jeg tro han ca. er vågen 10 gange, hvor han skal beroliges og have sutten, for at han igen sover videre. I løbet af dagen er det meget forskelligt hvor meget og hvor længe han sover. Han startede i vuggestue for 3 uger siden, hvor de har haft svært ved at putte ham til lur nr. 2, hvilket også har bevirket, at han ofte kun har fået den ene lur i løbet af dagen, da det ellers ville blive for sent i forhold til sengetid. Men da han ellers er en meget glad, nem og nysgerrig dreng, har det ikke givet anledning til de store problemer selvom han har været ’flad’ sidst på dagen.
Endelig skal det siges, at kort tid efter at vi havde fået den lille, kom vores store dreng en morgen ind til os og spurgte, hvorfor han var den eneste der skulle sove alene – hvilket selvfølgelig gik lige i mor-hjertet. Så derfor har vi nu indrettet børneværelserne, så der er et fælles soveværelse og et fælles legeværelse til drengene. Situationen er dog blevet den, at den ene af os forældre sover i den ledige halvdel af dobbeltsengen med den lille, mens den anden sover på en madras hos den store.
Men da vi – min kæreste og jeg – gerne snart vil dele seng igen, kunne vi godt tænke os, at få nogle forslag til, hvordan vi lettest får den lille ind i drengenes soveværelse igen. Og gerne inden jeg starter på arbejde igen!
Mens jeg har gået på barsel har drengene fået lov til at sove til de selv vågnede og var friske, men dette vil selvfølgelig også ændre sig. Vores store ønske er, at vi kunne lave en hyggelig aftenputning, hvor begge drenge blev puttet samtidig – på deres eget værelse – og gerne kun af den ene af os voksne, så den anden kunne starte de øvrige opgaver. Vi har forsøgt os med at den lille kunne kravle rundt og lege, mens den store får læst historie, men oftest var den lille så træt at han kun ville sidde på skødet, hvilket den store blev sur over, da det ligesom var hans tid. Og hvis vi så puttede den lille først, ja så blev han vækket når den store skulle have læst eller lige snakke lidt inden han faldt i søvn.
Når jeg starter på arbejde vil begge drenge skulle op kl. 6, hvilket jo selvfølgelig også vil ændre på puttetidspunktet. Har du nogle forslag til projekt fællesputning eller skal vi droppe ideen om fælles soveværelse for drengene? Hvordan håndterer vi bedst at få den lille ind i egen seng? Og hvordan lærer vi den store at falde i søvn uden at vi sidder ved sengen? Hvornår vil det være optimalt at putte i forhold til at de skal op kl. 6?
Det ville jo være rigtig dejligt, hvis dette kunne komme til at fungere inden jeg også starter arbejde igen.
Glæder os til at høre fra dig – og rigtig go’ weekend.
Mange hilsner
fra familien med putteprojektet.