Svar: Fællesputning og fælles soveværelse - eller...?
11. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Kære familie
Det er en kvik og klog dreng I har jer der, når han spørger "hvorfor er jeg den eneste, som skal sove alene?", for det har han jo fuldstændig ret i, det er meget flot udtrykt:)
Som udgangspunkt er det derfor en god idé at drengene enten sover i hvert sit værelse eller sover sammen. Og jeg synes det er et forsøg værd at lade dem sove i samme rum og hvis det så ikke lykkes, så må de sove hver for sig.
I første omgang handler det nok meget om at lillebror skal lære at sove i sin egen seng. Som det er lige nu, så falder han i søvn i jeres seng og ligger sammen med en af jer. Det er I nødt til at ændre på - han forbinder ikke sin seng med at sove og det er han nødt til, hvis han skal sove samtidig med storebror og i samme værelse.
Det vil også være rigtig godt at I allerede nu begynder med en fast stå op tid og ikke lader drengene sove til de vågner af sig selv. Det har nemlig stor betydning for dagens rytme og dermed også for puttetidspunktet om aftenen og at det kan lykkes at putte dem om aftenen - at de følger nogenlunde ens rytme dag for dag.
Et barn på 1 år vil normalt have brug for ca 13½ times søvn i døgnet. Det kan være en middagslur på 2 timer og en nattesøvn på 11½ time - eller tre timers søvn om dagen, evt. fordelt på 2 lure og en nattesøvn på 10½ time. Det må I gøre, som I fornemmer passer bedst til lillebrors behov.
Et barn på 3½ år vil ofte have brug for at sove ca 12 timer i døgnet og vil ofte springe middagsluren over.
Det betyder altså at I godt kan arbejde på at drengene sover 11½-12 timer om natten for begges vedkommende og det betyder altså også, at hvis de skal op allerede kl. 06 så skal de faktisk i seng allerede kl. 19 ... Det er gennemsnitlige tal, så nogle børn sover mere (og sover f.eks. ekstra om dagen) og andre børn sover lidt mindre - og det er helt okay.
Det er vigtigt at begge børn føler at de bliver set, mødt og hørt og hvis det er meget vigtigt for den store at have jer for sig selv om aftenen, fordi det netop er der på sengekanten at I er der kun for ham - så er det måske ikke en god idé at de sover i samme værelse ... Modsat, hvis han synes det er dejligt og trygt - og måske føler det mere fair, så er det jo godt, at lade dem sove sammen, han lyder også til at være en dreng, som vil kunne sige "børnene sover sammen og de voksne sover sammen" og synes det er en rimelig ordning. så I må forsøge at finde ud af, hvad der kan passe bedst hos jer.
Ritualet fungerer for storebror og det er som sagt det at lillebror i første omgang skal lære at sove i sin seng, som I skal arbejde på. Det kan en overgang være en mulighed at give ham flasken i sengen. I kan elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt og så lade ham finde roen med flasken, der hvor han skal sove - så han begynder at forbinde sin seng med at skulle overgive sig til søvnen.
I kan sidde hos dem på værelset, læse godnathistorie højt, vise dem billederne fra bogen skiftevis og her naturligt prøve at være der for dem og tilgodese dem begge - men også have små regler i forhold til lillebror om at han skal lægge sig ned i sin seng. Han er jo stadig så lille, at han naturligt har brug for jeres nærhed og det er begrænset, hvor meget I kan forlange. Det er også naturligt at han har brug for at tumle rundt, brug for at komme af med lidt energi inden han skal sove og han må godt tumle lidt omkring - men det er vigtigt at forklare ham stille og roligt, at han også skal ligge ned og slappe af. En sætning som "læg dig ned skat" vil han sandsynligvis hurtigt kunne forstå og netop det, at han selv lægger sig vil gøre at han også bliver liggende. Modsat, hvis I konsekvent lægger ham hver gang han rejser sig, så vil han ofte rejse sig igen og igen og det bliver hurtigt til en leg :)
Lillebror lyder til at have det jeg kalder for søvnassociationsproblemer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hos jer, lyder det som om at jeres dreng er afhængig af at sove sammen med jer, han er afhængig af at ligge tæt op af dig og måske også afhængig af sin flaske, for at kunne sove ...
Det er stadig vigtigt at han får sin mælk og ikke er sulten. Det er rigtig vigtigt at han får mad og væske nok dagen igennem for at sove godt om natten og I må meget gerne indføre en godnatgrød som en del af putteritualet, så han med sikkerhed har mad i maven. Flaske har han stadig brug for, den kan på sigt erstattes af en kop med mælk og lige nu er det rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken i munden.
Det samme gælder i forhold til at falde i søvn sammen med jer, så længe I sover sammen og derefter flytter ham til egen seng, så vil han naturligt blive ked af det og frustreret, fordi han vågner op og registrerer at tingene er anderledes end da han faldt i søvn ...
Vi vågner alle sammen 10-15-20 gange hver nat, vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Når vi har disse små opvågninger så registrerer vi at alt er som da vi faldt i søvn og hvis din dreng falder i søvn i din favn eller med flasken i munden, så vil han naturligt fornemme, at han mangler dette, når han har sine opvågninger og vil klynke og være urolig indtil han kommer over til dig eller får flaske igen....
Han skal sove uden afhængigheden af jer og flaske og det er vigtigt at han registrerer hvor han puttes og at han hjælpes ind i søvnen og videre i søvnen uden at være i favn og uden flaske. I stedet må han beroliges med dine kærtegn, beroligende ord osv.
Det handler altså alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at I nu overvejer, hvad søvnassociationer I giver jeres yngste dreng. Det har stor betydning at I får indført ritualer, som kan tilgodese jer alle på sigt :)
Jeg håber I kan bruge lidt af disse overvejelser videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske