Brev:
Ryste-afvænning
11. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Ryste-afvænning
Hej Helen
Vores datter er nu præcis 4 mdr. Hun fik antibiotika den første uge af sit liv og havde som følge deraf en del maveproblemer de første par måneder. Hun har nu heldigvis ikke dagligt ondt i maven længere og er helt generelt en meget glad pige.... Bortset fra når hun skal sove.
Grundet maveproblemerne har vi vænnet hende til at blive lullet/rystet i søvn i liften, og hun har derfor svært ved at finde ro nok i egen krop til at falde i søvn. Vi lægger hende altid på siden (med en ris-pude foran maven, så hun ikke kan rulle om på maven), og det giver hende ro. Vi har et fast putteritual med mad, sut, bamse og sang.... men alligevel græder hun sig ofte i søvn. Gråden er i starten små utilfredse grynt, men de går næsten altid over i reel gråd, som stopper sporadisk, når vi løfter og ryster liften. Hun falder som oftest i ret dyb søvn efter et kvarter til en halv times svingen og rysten med liften. Men det er alt for lang tid at være ked af det, når dagen ellers har været god - og vi synes, det er så synd, hun skal græde sig i søvn....og vi vil desuden gerne beholde vores rygge et par år endnu:)
Vi er efter mange forskellige forsøg og overvejelser sikre på, at gråden er relateret til denne rysten, og at den derfor hverken skyldes utryghed, en bøvs eller at hun er overtræt eller ikke søvnig nok. Vi har prøvet med alternativer som en tung hånd på kroppen, stryg ned ad ryggen etc., men intet andet end svingen og rysten virker: Det ender blot med, at hun bliver meget urolig, fægter med armen og begynder at græde.
Nu kan hun faktisk ikke være i liften mere, så spørgsmålet er:
Hvordan vænner vi hende til at falde i søvn uden lullen og rysten i egen seng, så hun ikke skal være så ked af det, når hun skal sove?
Med venlig hilsen
fra os.