Svar: Ryste-afvænning
11. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev, tillykke med den lille pige og velkommen til:)
Når I putter jeres datter, så er det en rigtig god idé at I, med den alder hun har nu, putter hende med et fast ritual, klud, beroligende ord, kærtegn eller lignende så hun genkender dette og forbinder det med at skulle sove. Hendes putteritual skal gå igen, både når hun puttes og bruges igen der, hvor du ønsker hun skal kunne sove videre, uden at blive trillet eller vugget.
Det er en god idé at bruge dine hænder på hendes krop, så hun kan mærke, at du er der. Lad dine hænder have lidt tyngde på hende, hold eventuelt hendes hænder og arme samlet ind til kroppen og hjælp på den måde dit barn til fysisk ro.
Put hende i barnevognen om dagen, start med at trille hende, vug hende lidt, og lul hende i søvn ved at bruge vuggende bevægelser, som er det hun kender og lige nu falder i søvn ved. Lige nu skal hun lære at sove i sin barnevogn og ikke længere i sin lift. Så I første omgang vil det være fint at du triller hende en tur dagligt, hvor hun hjælpes til at sove mindst én lidt længere lur midt på dagen netop ved at trille hende. Men stille og roligt skal hun naturligt vænnes fra ikke længere at skulle køres i sin barnevogn for at sove. Og her skal du så holde dig i nærheden og vugge/trille lige der, hvor du erfaringsmæssigt ved at hun er ved at vågne op.
Du skal altså trille barnevognen, holde pause, vente, - hør om hun klynker og tril igen, hvis hun ikke siger noget holder du vognen stille, hvis hun klynker triller du lidt igen, beroliger, vugger og holder atter pause. Ved hele tiden at trille lidt, holde pause, afvente, så lærer du din datter, at hun ikke behøver være i bevægelse for at sove.
Det samme kan I gøre om aftenen, når hun skal sove i sin seng. Igen puttes hun med genkendeligt og trygt ritual og så kan I vugge hende lidt. Enten ved at vugge hende imens hun ligger i sin seng og I har hænderne på hende, eller I kan montere brio bedrockers på sengens ben, så I kan vippe sengen lidt, holde pause og først vippe igen, hvis hun klynker, atter holde pause, afvente osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske