Brev:
Power-naps
11. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Power-naps
Kære Helen.
Jeg har en skøn pige på 6 måneder som er frisk og glad, spiser godt, og græder stort set aldrig. Men har mine udfordringer med at hun ikke vil sove i løbet av dagen.
Hun sover kun 3 x 30 min, ude i barnevognen. Jeg har prøvet at trille hende, men hun vågner stadig efter 30 min, så ligger hun der bare og kigger og pludrer. For at få hende til at falde i søvn så må jeg trille hende i minimum 5 min før hun falder i søvn, da kan hun stå i ro i 30 min, hvor hun vågner og skriger. Men hun virker frisk og oplagt efter de her 30 min, men det betyder at det skal ikke gå mere end 3 timer før hun gaber og er træt igen.
Det føles som et stort projekt at få på hende varmt tøj, ind i voksiposen, ned i gården og trille rundt kun for 30 min. Det betyder også at jeg ikke har tid til at tage mig en lur, eller bare have lidt tid for mig selv. Når det er sagt så har jeg hele aften for mig selv, hun er i seng ved 7-8 tiden, men da er jeg meget træt efter en lang dag med action.
Hendes dag ser sådan ud:
kl 6 ammes. Tilbage i egen seng hvor hun sover til kl 8 – 8.30.
kl 9 grød + ammes
formiddagslur kl 10.30 (har prøvet at amme hende her.)
kl 12 grød + ammes
kl 14.30 lur
kl 15.00 ammes
kl 16.00 lur
kl 17.00 grønsagsmos
kl 19.00 150 mm + ammes inde i soveværelse,
sover så frem til kl 24.
kl 24.00 ammes fra begge bryst. Skifte bleen.
sover så frem til kl 5-6
Hun har jo de her 12- 13 timer søvn om natten, som er skønt. Men er der noget jeg kan gøre, så hun sover længer end 5-6 timer i stræk?
Hun spiser 7 gange til dagen, hvor hun bliver ammet 4 gange. Er der for mange måltider? Jeg tilbyder hende også bryst efter måltider. Skal jeg stoppe med det nu når hun er 6 måneder?
Håber du kan hjælpe mig med en madplan, som måske kan hjælpe hende med sove mere iløbet af dagen. Hvor store porsjoner skal man give?
Hun vejer 9,7 kilo og er 74 cm lang, så hun ligger øverst på ”kurven”. Hun var 3,5 kilo og 52 cm da hun blev født. Så hun har vokset hurtig.
Vi startet med lidt grød da hun var 4 mnd, hun var parat og sulten. Inden hun fik grød, sov hun kun 3 timer af gangen og spiste hver 3 time hele døgnet. Jeg startet også med at give hende flaske til aften, da hun ikke ville falde til ro om aften og det tog 2 timer amning for at få hende til at falde i søvn om natten.
Nu sover hun meget bedre om natten, og hun falder til ro lige efter hun har fået flaske og blevet ammet.
Vi har dog et andet problem efter vi har gået i gang med grød; forstoppelse.. Jeg har prøvet sveskemos uden resultat, prøvet lactulose i 3 dage som gav hende ondt i maven og mange tårer. Eneste der har været en succes er Mylicon, (min læge anbefalet mig at prøve mylicon for voksne.) Men har det ikke helt godt med at tage det i for lang tid. Hun drikker godt med vand, og har nogle tunge bleer, men ingen afføring.. Det går tit 3 dage inden hun klarer at komme af med noget.
Og nu skal jo vi i gang med jern.. Hjælper det at give lidt jern til morgenmad og lidt til aften? Og kan man give det med grød? Mælk nedsætter jo virkningen.
Efter jeg gik i gang med at skrive det her brev til dig så har jeg gået i gang med et nyt projekt ”søvn”:
Jeg har prøvet nu i 2 dage at bryde hendes sovemønster. Tidsligere har hun jo haft en lur ved kl 10.30, men nu har jeg holdt hende vågen til 11.30.
Hvor hun gaber, græder lidt og virker træt... Men hun falder i søvn med det samme jeg tager hende ud i barnevognen. Og der har hun faktisk sovet i 1 time! Havde en opvågning efter 30 min, men jeg trillet hende, og da faldt hun i søvn igen.
Men føler at min dag/ mad rytme er lidt kaotisk, så håber du kan hjælpe med en bedre rutine.
I de sidste dage har vores dage sees sådan ud;
6.00-ammet. Tilbage i egen seng.
8.30- vågner
9.00-grød med frugtmos
11.00- ammet
11.30- lur
13.00-grød med frugtmos
16.00-ammet
16.30-lur
17.00-grønsagsmos
19.00- 180ml mme + ammet i soveværelse. Sover til 24.00
24.00- ammet.
Nu ammer jeg hende inden hun skal sove, og så får hun mad når hun vågner. Er det ok? Skal jeg forsætte med at give hende mad inden hun skal hvile?
Håber du kan finde hoved og hale i mit lange brev, og at du kan hjælpe en desperat mor.