Svar: Søvnstadier, nætterne og mad
20. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Sine
Når vi sover, så skifter vores søvn mellem forskellige faser. Vores søvn er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Under dette stadie er hjernen meget aktiv og hjernebølgerne opfører sig næsten, som når man er vågen. Hjernen er altså meget aktiv, men kroppens muskler er fuldstændig afslappede. REM-søvn kaldes også for drømmesøvn.
Non-REM-søvn inddeles i fire stadier. Der er ofte ingen øjenbevægelser i disse stadier, drømme er sjældne, og kroppen er ikke fuldstændig afslappet, som den er under REM-søvn. Non-REM-søvn indeholder dyb søvn, men en hjernemæssigt mindre aktiv søvn. Det er her, hjernen får en tiltrængt pause, og hvor kroppen er i gang med at genopbygge sig selv. Det er under non-REM-søvnen, kroppen producerer flest hormoner, som alle har forskellige funktioner.
Non-REM-søvnen indeholder fire stadier, som går fra at vi lægger os, slumrer ind, til at vi sover dybere og dybere. I de førte stadier (stadie 1 og 2) er vi lette at vække, i stadie 3 og 4 sover vi dybere og mere intenst og er sværere at vække.
Søvnmønstre udvikles hos barnet, mens det ligger inde i livmoderen og udvikles videre i månederne efter. Og det tager faktisk noget tid før søvnen indeholder stadier, som vi ser hos større børn og voksne.
Faktisk er det ofte netop først i 3-4 måneders alderen, hvor din dreng er nu, at Non-REM-søvnen begynder at være indelt lidt mere i stadier, hvor han sover lettere og sover dybere. Og først omkring 8 måneders alderen begynder hans søvn at minde om den form for søvn vi voksne har. Med den alder han har, udgør REM søvn også største delen af hans søvn og han drømmer derfor meget. Det betyder at han netop om natten godt kan klynke, smågræde og nogle gange grine - men han gør det i søvne.
Søvnen skifter altså hele natten igennem, man kan på en måde sige at den "kører I ring" og således varierer mellem at være en let søvn, en dyb søvn og så drømmesøvn ind imellem, hvor din drengs søvn stadig indeholder meget drømmesøvn.
Med den alder han har nu, vil det være rigtig fint at arbejde på en fast plan for dagen, en faste rytme og du må også gerne starte med lidt skemad, hvis han virker parat. Jeg anbefaler at starte om dagen og ikke om aftenen. Og det er vigtigt at han får samme mængde mælk som tidligere, skemaden skal altså komme ud over det vanlige indtag og det er også vigtigt at skemaden kun er smagsprøver. Han skal ikke have mere end ½ dl. grød af gangen til at starte med.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes en lille smule grød, det kan være risgrød eller majsgrød til at begynde med og senere kan du udvide med hirse eller boghvedegrød. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur på dagen
(Aften 18: Her introduceres lidt grøntsagsmos, når grøden til frokost er godt igang og fungerer - er er han måske omkring 5 måneder) Indtil da gives mælk som nu
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet varierer efter hvor lang 3. lur er og hvor sent den ligger
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Flaske og sover videre
Det er som udgangspunkt en god idé at give flaske inden han skal sove og lade mælken være en del af hans putteritual. På sigt, når han får mere skemad, så vil skemaden være det han får når han vågner og mælken således det der gives inden søvn. På den måde får han plads til begge dele.
Det vil på sigt naturligt give jer mere overblik over dagen, at han begynder at kunne spise, sove og være aktiv på mere og mere faste tidspunkter - jeg håber at planen her kan hjælpe dig lidt på vej :)
De fleste børn vil i denne alder have brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Det kan være fordelt så han sover 4-5 timer samlet i løbet af dagen og 10-11 timer om natten. Da jeres dreng står op 6.30 og sover ca 19.30, så sover han altså 11 timer om natten og det vil således umiddelbart være fint med 4 timer samlet om dagen. Det kunne f.eks. være fordelt sådan, at han sover 1-1½ time om formiddagen, 2-2½ timer til middag og ½-1 time som 3. lur.
Jeg håber at ovenstående giver lidt hjælp videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske