Svar: Dræn i ørerne - hvad kan vi forvente?
21. marts 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Når børn har gentagende mellemørebetændelser eller problemer med væske i ørerne, så vil man ofte vælge at lægge dræn.
Det gør man blandt andet for at sikre, at barnets hørelse fungerer, så barnets sproglige udvikling ikke går i stå.
Derudover så vil børn med øreproblemer ofte sove dårligt, de vil vågne fordi de har ondt og de vil naturligt også ofte være mere pjevsede og kede af det, end hvis de ikke havde smerter, hvis de var helt raske.
Inden man når til at lægge dræn, så vil de fleste børn have været behandlet for mellemørebetændelse eller væske i ørerne flere gange. Enten ved medicin (antibiotika og/eller smertestillende) eller ved at man har punkteret trommehinden. Dette for at lindre smerten - ofte springer trommehinden også spontant.
Når man lægger dræn så gøres dette i fuld narkose, så barnet lægges til at sove, drænene kommes i ørerne og barnet vækkes. Det er som du skriver, en lille operation og det er normalt meget hurtigt overstået. Det hele varer ofte kun ½ times tid.
Nogle gange vil ørelægen, når der lægges dræn, også fjerne polypper hos barnet, fordi det kan reducere tendensen til efterfølgende forkølelse.
Den første times tid efter drænene er lagt, vil barnet som regel være lidt påvirket og måske ekstra pylret og ked af det, men meget hurtigt derefter vil barnet kvikke op og have det godt, vil begynde at lege, spise osv. som barnet plejer.
Drænene vil ofte ligge i trommehinden i 6-12 måneder og de fleste vil falde ud af sig selv. I denne periode må barnet lege, komme i svømmehallen osv. som det plejer - det er dog en god idé ikke at dykke :) Det er også sådan, at det anbefales at man venter med at bade, til barnets dræn er kontrolleres hos ørelægen første gang.
De fleste børn kommer til kontrol 1-2 uger efter operationen og derefter kontrollerer man ca hver 6 måned indtil drænene er faldet ud. Når drænene er faldet ud, så undersøger man øret, for at finde ud af om der er sket bedring og vurderer om det er nødvendigt at lægge nye dræn.
Under kontrollen af dræn, vil ørelægen ofte rense øret, der kan sidde små skorper af øreflåd, som er nødvendigt at få ud, så der er passage i øret. Det gør normalt ikke ondt at få ørerne renset, men hvis ørelægen skal bruge sug, for at få pus væk fra øret, så vil barnet godt kunne blive lidt ked af det, fordi suget har en lyd, som opleves ubehagelig.
Det er rigtig vigtigt at have tålmodighed, når det handler om dræn, ører og sygdom :) For det kan være noget som tager rigtig lang tid at komme igennem og hvor det kan være nødvendigt at lægge dræn af flere omgange. Hvis det f.eks. flyder meget fra øret, fordi barnet igen bliver forkølet og der dannes væske i mellemøret, så riskeres det at drænet falder ud og det kan være nødvendigt at lægge nyt.
Men tålmodigheden handler også om at kroppen husker. Nogle forældre har hørt, at ligeså snart barnet får lagt dræn, så sover det godt, sover igennem om natten og alt er lutter idyl. Og det sker da også en gang imellem, at drænanlæggelse har stor effekt på barnets nattesøvn fra dag et - MEN, der sker desværre ligeså tit at barnet stadig gennem længere tid sover dårligt ...
Det handler om at kroppen husker og at der ligesom bliver lagret en erfaring i kroppen om at det gør ondt eller er ubehageligt at lægge sig til at sove. Det ændre sig igen, men det tager tid at få indarbejdet en ny erfaring, en ny rytme, som lærer barnet at det atter er okay, man kan godt sove roligt igen.
Jeg sammenligner det ofte med stress, hvor folk som har oplevet rigtig stress, mærket deres krop kollapse, mærket udbrændtheden - ofte også vil mærke kroppen husker. Der skal ikke ret meget til, hjertet skal ikke slå ret meget hurtigere, før kroppen siger: "det der har du mærket før, nu får du lige en advarsel til" og den stressramte mærker meget tydeligt signalerne, også selvom hun eller han faktisk ikke er stressede lige der.
Hos små børn ser man altså lidt samme fænomen, at deres krop husker, at erfaringen om at det er ubehageligt at sove lejrer sig i kroppen og det virker som om at de i en periode derfor protesterer voldsomt mod at overgive sig til søvnen, selvom de tydeligt er trætte.
Det er derfor vigtigt at indstille sig på at ændringer kan ske over tid og at det handler meget om at lære jeres lille Marie, at det at sove ikke behøver være forbundet med ubehag, men kan være noget dejligt og rart. Derfor er det vigtigt at berolige og betrygge hende, når og hvis hun evt. vågner om natten, så hun lærer at sove videre og finder ud af at det ikke gør ondt, men at det faktisk er okay at sove :)
Så når hun sætter sig op, så må I putte hende igen, og igen, og igen ...
Måske kan hun have glæde af at få en drypfri kop med lidt vand med i seng. Det at få lidt at drikke, kan lette trykket i øret, det kan lige berolige hende og hun kan derefter lægge sig ned og sove videre - det kunne måske være en måde at gøre hende lidt selvhjulpen på, så hun ikke behøver vække jer, for at kunne komme videre i søvnen :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat - også med at få drænene lagt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske