Brev:
Søvnvaner - 16 mdr.
21. marts 2011
Alder:
16 mdr.
Søvnvaner - 16 mdr.
Hej Helen,
Jeg har brug for hjælp om hvordan vi får nogle roligere nætter. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over at blive vækket så mange gange hver nat, og jeg har ikke særligt meget overskud i dagtimerne.
S. vågner mange gange hver nat. Nogle gange drejer det sig om at han skal have sin sut, andre gange er han tørstig og endnu andre gange aner jeg ikke hvad det drejer sig om.
Ang. sutteproblematikken har jeg lagt flere sutter i hans seng, så han selv burde kunne finde en ved behov. Han gør det bare ikke. Han er ligesom ikke vågen nok til at finde ud af at lede efter en sut. Han har også en bamse, som han har haft siden han var 8 mdr. og som han er rigtig glad for. Det er bare ikke nok, kun sutten kan få ham til at falde til ro. Du skriver tit til folk, at de skal prøve at finde en anden søvnassociation end sut, og S. har sin bamse, men hvordan vænner man ham af med sutteassociationen?
Nogle gange er han meget tørstig og kan tømme en hel sutteflaske med vand i løbet af natten. Jeg tilbyder ham rigeligt med væske om dagen og har altid en flaske stående, som han selv kan tage af. Som sagt er han ikke rigtigt vågen, når han græder om natten, så at stille en flaske i sengen til ham, vil ingen effekt have - det kan han ikke finde ud af.
Men jeg kan godt leve med at give ham vand om natten, jeg gider bare ikke op og give ham den sut. Det skal siges at nogle gange - enten i korte perioder eller bare nogle få nætter ad gangen kan han stort set sove hele natten uden at vi hører ham, måske 1-2 gange. Han har én gang sovet igennem fra vi lagde ham i seng om aftenen til han vågenede næste morgen, ca. 10 timer.
Jeg kan ikke finde ud af om mine forventninger til rolig nattesøvn på nuværende tidspunkt er for høje. Jeg troede helt ærligt at S. ville kunne sove igennem med den alder han har nu, men er det helt utænkeligt?
Med venlig hilsen
Mette