Svar: Søvnvaner - 16 mdr.
21. marts 2011
Alder:
16 mdr.
Kære Mette
Der er rigtig mange ting som skal være opfyldt for at børn kan sove godt om natten og nogle af disse ting er:
1. En god rutine om dagen, det vil sige fast stå op tid, fast puttetid og faste tider for spisning, leg og søvn i løbet af dagen.
2. Fast indtag af mad hele dagen igennem. Både faste tider, men også tilbuddet af mad - det er vigtigt at han får tryptofanholdige fødevarer som er med til at give søvnkvalitet
3. Fysisk stimulering, det er vigtigt at han aktiveres motorisk, bruger sig selv rigtig meget fysisk, så han får en naturligt fysisk træthed og behov for ro i kroppen.
4. Mental stimulering, det er vigtigt at han bruger sig selv intellektuelt, får lov til at undersøge, udforske, mærke verden, spise selv (det at koncentrere sig om at spise, føre maden til munden uden at spille, holde det på gaflen eller skeen eller mellem fingrene er god stimulation. Ligesom han skal bygge med klodser, lave puslespil, læse i bøger, I skal synge osv.
5. Gode soverutualer - et fast putteritual, som f.eks. at blive puttet med bamse, sutteklud, godnathistorie og godnatsang. Bruges sut, skal han lære selv at finde den.
6. Ingen smerter, sygdom eller andet, som naturligt kan gøre at han ikke kan sove særlig godt.
7. Tryghed, det er vigtigt at sengen forbindes med noget trygt og rart, at han er glad for at være i sin seng og synes det er dejligt at skulle sove og også overgive sig til søvnen. Han må ikke græde sig i søvn, må ikke være utryg og bange.
.. og mange flere ting, men da det er sutten du spørger til, så vil jeg i dette svar skrive lidt om dette.
Det er vigtigt at du lærer ham at tage sutten om dagen. Han skal ikke længere have den i munden, men skal konsekvent have den i hånden. Når han selv kan finde den om dagen er det lettere at føre dette ritual over til natten. Det er fint at lade ham have en masse sutter i sin seng, når han så vågner om natten og har brug for den, så må du i første omgang hjælpe ham med at lede efter sutterne, finde den og få den i hånden og derefter skal han selv putte den i munden.
Det kan nogle gange hjælpe at koble sutten til en stofble eller lignende, fordi suttekluden kan være lettere for ham at finde, når han skal gøre det halvt sovende :)
Du kan sandsynligvis ikke vænne ham af med sutten som søvnassociation, med den alder han har, men må i stedet arbejde på at gøre ham selvhjulpen, så hans natlige uro ikke behøver involvere jer :)
Når alt dette er sagt, er det også vigtigt for mig at sige, at jeg har indtryk af at du gør rigtig mange gode ting og gør alt hvad du kan for lille S. Jeg ved fra et af dine tidligere brev, at du også har en faglig baggrund som gør, at du naturligt ved hvor vigtigt det er med både søvn, mad og væske og du kæmper naturligt en kamp hver dag ... jeg ved det godt og forstår det godt - men prøv også at holde fast i at han trives og udvikler sig. At han trods sit sparsomme indtag af mad og sine dårlige søvnvaner, faktisk virker til at være en dreng i trivsel - det er i hvert fald det jeg tyder ud af dine breve :) Så helt galt kan det altså ikke være og så prøv at finde roen i dette - for måske - jo mere roligt du tager det, jo mere rolig bliver han også og jo lettere vil hverdagen måske glide for jer ...
Stort knus her fra Danmark til dig :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske