Brev:
Spiseklar
21. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Spiseklar
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi vi har en udfordring i at gøre vores datter Kathrine "spiseklar" til jeg begynder på arbejde igen efter endt barsel om 1,5 måned (når Kathrine er 8 måneder). Faren skal derefter have 3 måneders barsel med Kathrine.
Vi introducerede grød for Kathrine første gang, da hun var 5 måneder. Inden da har hun kun fået modermælk. De første to gange gik det som en leg at få hende til at spise - trods ikke så god synketeknik. Siden da virker det som om, at nu var hun træt af den "leg" og har været svær at få til at åbne munden. Hun drejer hovedet bort, lukker munden og "blæser bobler".
Nogle få gange (her for cirka en uge siden) har hun spist godt, men så gik der kludder i maven og så havde hun ikke lyst igen. Selv når hun har spist godt er vi aldrig kommet op på en 0,5 dl, som jeg har set du har skrevet til andre det er normalt for et 6 md baby at spise. Når hun ikke har lyst, får vi måske 3-4 teske mad i hende.
Vi har serveret rent rismel- og majsgrød, rismel- og majsgrød toppet med forskellig frugtmos, rent frugtmos - her går det bestemt lettest med majsgrød toppet med forskellig frugtmos eller rent frugtmos. Til det har vi serveret appelsin (hvilket hun er vild med at sutte saften ud af), æblebåde, gulerødder og agurkestænger, som nok mest bruges til at gnubbe gummerne, som klør. Grov struktur i grød eller små stykker frugt er hun ikke glad for - de kommer ud igen. Hendes synketeknik er blevet bedre, men små stykker frugt eller brød gav hende opkast fornemmelse i starten og i dag kommer de bare ud.
Kathrine har altid været specifik om hendes mad. F.eks. har hun kun villet have højre bryst, som er det mindst producerende og hvor mælken kommer langsomst ud, når hun skulle ammes inden putning, hvor det venstre bryst er blevet brugt når hun blev ammet ved opvågning (disse amninger har jeg skåret væk) og om natten.
Jeg tror ikke at det er er fordi hun ikke kan lide smagen af den "rigtige" mad. Pt tror jeg at det er fordi hun ikke kan lide at vi kommer skeen i hendes mund, i hvert fald har hun i dag fået mad ved at hun har taget skeen selv og slikket den ren og slikket et lille glas og enden af en gulerod med mos på, og ved at jeg har fortyndet noget grød med appelsinsaft og hun har drukket/spist det.
Jeg er bange for at vi undervejs de sidste 1,5 måned har begået nogle fejl i vores bestræben på at få mad i Kathrine. Jeg har sat hendes ynglingssange på (Tangokat) og når hun har smilet, så har jeg "snydt" hende ved at komme skeen i munden, hvilket jo ikke er en løsning og noget luset, mens hendes far et par gange har forsat med at give hende mad grædende, da han selv er opvokset med at hans forældre har udvist autoritet ved måltiderne (bl.a. er han i 10-12 års alderen blevet tvunget til at sidde flere timer efter at de andre har rejst sig fra bordet og stirre på maden, som han ikke ville spise). Det er mig meget imod. Vi er nu blevet enige om at vi ikke skal tvinge Kathrine til at spise.
Den første måned forsøgte vi os med grød/mos en gang om dagen. De sidste 14 dage har vi øvet 2 - 3 gange om dagen.
En dagsrytme er nogenlunde således ud:
05 vågner og ammes
07/08 mos/grød og lidt frugt at bide i (gerne æble). Tidspunktet er afhængig af hvor træt hun er.
09 ammes og puttes
09:30 til 12:30 sover
14/ 14:30 mos/grød og lidt frugt at sutte på (gerne appelsin). Tidspunktet er afhængig af hvor træt hun er.
15/15:30 ammes og puttes
16 til 17 sover
18 mos/grød og lidt frugt at bide i (gerne banan/agurk).
18:45 / 19 ammes og puttes
19:45 sover
ved 22/23 tiden kommer hun over i sengen for at blive ammet og da jeg falder i søvn, så ligger hun der til klokken 01, hvor hun kommer over i egen seng. Hvor meget hun ammer har jeg ikke styr på, da jeg sover. Klokken cirka 02 ammes hun igen i sengen, og her jeg bedre til at få hende over i sengen ved endt amning som tager en halv time. Ved 05-tiden ammes hun igen og der vågner hun op efter en halv til halvanden time sengen.
Jeg synes selv jeg har været kreativ i smagsvarianter, konsistens, måder at give hende mad på. Vi har helt sikkert begået fejl, men jeg håber du kan hjælpe os med at Kathrine spiser med glæde sin mad.
På forhånd mange tak for svar.
PS Det skal lige nævnes at vand er hun rigtig glad for at drikke af tudekop.