Svar: Problemer med middagslur og flaskeafvænning efter sygdomsperiode
21. marts 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Louise
Det er altid problematisk når børn er syge gennem længere tid og det kan ødelægge alle tidligere gode vaner... Derfor er det også vigtigt at give tid, når nye gode vaner skal etableres, det kræver tålmodighed :)
Det er en rigtig god idé at holde fast i en fast stå op tid og en fast puttetid, uanset om det er hverdag eller weekend. Det er også vigtigt at I forsøger at sikre jeres datter mange små hyppige måltider dagen igennem og at hun også får en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke søger flasken, fordi hun er sulten.
Det vil være passende at hun sover en lur dagligt og hvis I har mulighed for at trille hende en tur midt på dagen, så synes jeg I skal gøre det. Start med at lade hende sidde op, sørg for at hun har fået masser af mad inden I tager af sted, giv hende evt. lidt frugtbåde, en rosinbolle eller lignende at pille i imens I kører af sted og lad hende sidde og se på verden. Hun skal fyldes op med indtryk, mærke vinden i ansigtet, I skal tale om de ting I kører forbi - "se der er en hund, vov-vov siger den" og lignende, så hun får en masse oplevelser.
Først når hun viser sig parat til at skulle sove, tydeligt virker fyldt op med indtryk og tegn på at være ved at falde i søvn, så lægger I hende ned og så triller I videre. Det vil være udmærket her i en periode, at holde hende trillende, fordi I derved holder hende sovende, så hun igen kommer ind i en rytme, hvor hun sover en lidt længere lur midt på dagen. I hvert fald vil det være rigtig godt, hvis I kan trille hende der, hvor hun normalt plejer at vågne op, så I lige hjælper hende forbi dette punkt.
Stille og roligt skal hun så naturligvis lære at sove uden at I behøver trille hende, men lige nu er det vigtigt at få rytmen og behovet ind i kroppen på hende igen :)
Med hensyn til søvn og behov for mælk, så vil det være rigtig godt at I nu trapper ned og helt ud af flaskerne. I princippet skal hun ikke have fortyndet mælk, men istedet mindre og mindre mælk i flasken og flaskerne skal på sigt erstattes af mælk af en kop i stedet. Samtidig med dette introduceres en puttebamse og et nyt ritual bestående af godnathistorie og godnatsang.
Det er aldrig nogen god idé at fjerne flaske og lave nye søvnritualer i perioder, hvor børn ikke er helt raske. Der er størst chance for succes, hvis man kan indføre nye rutiner i perioder, hvor der i øvrigt ikke er store skift i barnets liv - ellers er det simpelthen for hårdt for både barn og forældre og risikoen for tilbagefald er stor ...
I må derfor prøve at vurdere om det kan hjælpe jer at vente 1-2 uger på at hun bliver helt rask igen inden I går ind og laver nye ændringer.
Med hensyn til at hun drømmer ekstra meget nu, hvor hun har været syg, så er det helt normalt og hvis hendes opvågninger ligger på samme tid hver aften/først på natten, så kan I faktisk godt forsøge en overgang, at tilbyde hende lidt flaske i søvne - lige inden hun normalt plejer at vågne op. Det kan faktisk hjælpe hende til at komme videre i søvnen og dermed også komme forbi der, hvor hun normalt vågner fordi hun drømmer. Så på den måde er det jo lige nu et plus, at hun stadig får sin flaske, men på sigt skal den som sagt trappes ud:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske