Svar: Påklædning udendøre
22. marts 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Der er absolut intet i vejen for at du først putter din dreng kl 22 og han sover sit længste stræk først og dermed sover fra ca 22 til 03. Det er meget fint og helt naturligt for hans alder. Det er rigtigt at alle siger "børn skal sove kl. 20", men sådan er det ikke - det afhænger jo helt af hvor meget barnet sover om dagen, hvor lange dagslurene er, hvor sent de ligger osv. og ingen kan sove på kommando, ingen kan sove bare fordi klokken er 20 ... Vi sover, når vi er trætte og føler behov for at sove.
De fleste børn vil naturligt omkring 6 måneders alderen begynde at trives med en puttetid omkring kl. 20. I denne alder ændrer deres søvnmønster sig, lurene om dagen, varigtheden af dem, antallet af dagslurene osv. ændrer sig i denne alder og det giver for mange et naturligt puttetidspunkt omkring kl. 20 - men det betyder ikke at det SKAL være sådan og slet ikke med den alder din dreng har nu:)
Det er rigtig svært med påklædning udendørs. Man kan sige, at den gamle tommelfingerregel omkring uld lyder: "Brug uld i alle de måneder der slutter med r". Det vil sige september, oktober, november, december, januar, februar - og nu hvor vi er i marts, så behøver du ikke bruge uld.
Du er nødt til at vurdere det lidt fra dag til dag og også fra tidspunktet på dagen. For om morgenen kan det være koldt, men over middag, når solen har fået flere kræfter, så kan det være varmere. Det afhænger også af hvor barnevognen står - hvor koldt det er.
En overgang mellem vinter, forår og sommer kan godt være at du bibeholder uldundertøjet, men lægger ham til at sove uden at være i ulddragt, for tilsidst at være i almindeligt bomuldstøj, når han skal sove. Det kan også være at du vælger at give ham bomuldstøj på og så bibeholde ulddragten lidt endnu og så skifte over til kun at putte ham under dynen i takt med at det bliver varmere.
Generelt gælder at 3 lag tøj er godt. Det kan være en bodystocking inderst og så en langærmet bluse yderst og så en trøje, der tages af og på efter behov. Derudover vil det ofte stadig være nødvendigt at sove i en uld eller fleecedragt lige nu (foråret), men hen af vejen vil det blive så varmt (sommer), at han fint kan sove bare i sit almindelige tøj.
Hvorvidt du skal bruge dyne eller sovepose ... det er en smagssag og dermed forskelligt, hvad man synes fungerer bedst. Du er her nødt til at se på din dreng og vurdere, hvordan han virker til at trives, når han sover. Hvis han bliver våd og svedig i nakken, så har han for meget tøj på - så skal han måske ud af noget af uldtøjet. Du skal også være opmærksom på at der stadig er stort kuldeindfald fra jorden og at det kan trække op i barnevognen og gøre det koldt at ligge i vognen.
Her er det nødvendigt med en isolerende madras, men det kan naturligvis isolere mere at ligge i en pose end at ligge under dynen, som jo ikke dækker ham hele vejen rundt.
Nogle gange kan man få en fornemmelse for behovet, ved at sætte sig på en havestol der hvor barnevognen står. Sid stille og fornem - hvor trækker det fra, hvor koldt er det, kommer der kulde fra jorden, har du brug for uld, en dyne eller hvad ville være nok til at holde dig varm ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske