Svar: Natamning væk
22. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
At sove igennem, når man er 6 måneder gammel er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. Men dette søvnstræk kan ligge forskelligt - nogle børn får mælk kl 20, og sover så til kl. 01/02 hvor de får mælk igen og sover videre til næste morgen, hvor de så atter spiser. Andre børn får mælk kl. 20, 24 og 05/06 og sover således deres længste søvnstræk fra midnat. Og så er der naturligvis også familier, hvor det vil fungere rigtig godt at barnet bliver ammet kl 22 og sover 5-6 timer og ammes igen - altså kl. 03 om natten.
Nogle gange sker ændringen af sig selv i takt med at barnet får mere og mere skemad om dagen - vel at mærke, hvis man søger for at mælkeindtaget stadig også stilles om dagen. Men andre gange er man nødt til at gå ind og gøre noget aktivt, for at vænne barnet fra brystet om natten.
Det er som udgangspunkt vigtigt at barnet får mad og mælk nok hele dagen igennem. Mæthed skabes over flere timer og det er ikke nok at fylde barnet ekstra godt op om aftenen. Det er vigtigt at barnet får skemad, men at mængden af skemad ikke er så stor, at barnet ikke drikker mælk nok. Hvis barnet ikke får sit mælkebehov = væskebehov tilstrækkeligt dækket om dagen, vil det naturligt søge brystet ekstra om natten.
Derudover kan det være en rigtig god idé at amme fra begge bryster sen aften - altså forsøge kl. 22 at få din datter til at spise så meget som muligt, så hun på den måde naturligt ikke behøver søge ekstra væske for tidligt.
Og så er det naturligvis også et spørgsmål om så at vurdere, hvornår der er tale om et reelt behov for brystet eller om det mere er tryghed og nærhed, hun har brug for. Med den alder hun har, vil hun naturligt godt kunne små græde, klynke osv. i søvne - fordi hun drømmer. Og det er her vigtigt ikke at tolke dette som behov for mælk, men snarere behov for hjælp til at komme videre i søvnen. Det samme gælder, når hun får sig lagt i en stilling som hun ikke mestrer at komme væk fra. Det er vigtigt at hjælpe hende med stillingsskift og videre i søvnen uden nødvendigvis at få brystet i munden.
Det betyder også at hun ikke skal have sut - faktisk skal hun lære at sove og komme videre i søvnen uden at få noget i munden - men naturligvis - drejer det sig om at hun får sut en enkelt gang kl. 01 og i øvrigt derefter sover videre, så må du naturligvis gerne erstatte brystet med en sut.
Ellers er det en god idé at trappe ud af den ene amning ved at lirke brystvorten ud af munden på hende. Det vil sige give hende brystet, men gøre det kortvarigt, så hun kun lige får lov til at finde roen og ikke fylder sig med mælk. Samtidig kan man så erstatte med kærtegn, beroligende ord osv. så det stille og roligt tager mere og mere over og hun kan hjælpes videre i søvnen ude at komme op til dig.
Da du tager hende op og ammer hende i en stol, så kan det for dig godt være en idé at prøve med en sut, men hvor hun skal blive liggende i sin seng og beroliges til at sove videre der. Det kan være nødvendigt, først at lære hende at undvære brystet og komme helt væk fra amningen og så derefter lære hende ikke at behøver din favn - det må du se, det kommer an på hvordan hun reagerer :)
Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove" eller købe klippet fra min dvd "Sådan sover dit barn" med lille Bertil, der skal lære at sove uden brystet om natten :)
Når du er glad for mit babykøkken, så vil du nok også være glad for de andre forslag :) Tak! :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske