Svar: Hjælp til dagsrytme - vuggestuestart
22. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Kære S
Det lyder rigtig dejligt at I kan få pigerne passet samme sted og det vil være rigtig trygt og dejligt for dem begge. Samtidig er det dejligt, at de kan være sammen de første måneder og at storesøster så kan få lov at rykke, når hun bliver det ældre og lillesøster er kørt ind. Det vil være dejligt for hende til den tid at adskille sig fra lillesøster, netop fordi hun jo er "den store" :)
Det er hårdt den første tid - jeg kan sagtens huske hvordan det er :) men I har en masse gode forudsætninger for at det skal gå rigtig godt.
Planen for dagen ser rigtig fin ud og den kan du sagtens bibeholde. Det vil være fint at lade hende beholde middagsflasken når hun skal køres ind i institutionen. Den kender hun, det er et trygt ritual og det vil være det lettere for pædagogerne at putte hende til middagslur. Stille og roligt kan den så trappes ud og helt forsvinde.
Det samme gælder aften og natflasken - i takt med at hun bliver 1 år og har brug for mindre og mindre flaske, så vil det være rigtig godt at trappe ned i mængden, så hun tilsidst kan undvære. Den sidste flaske der fjernes vil ofte være flasken inden putning, den kan en overgang erstattes af mælk af en kop, og samtidig læses lidt godnathistorie, synges en sang. Der kan også introduceres en godnatbamse eller lignende, de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en sådan til sig og det vil være fint at introducere denne imens hun stadig får lidt flaske, men så lade bamse fylde mere og mere og flasken mindre og mindre :)
Med hensyn til mælk og mælkeindtag, så anbefales det at børn fra 1 års alderen tilbydes mellem 350-500ml mælk dagligt. Det anbefales at de får letmælk og en del af de børn der ikke har ville drikke sødmælk, vil faktisk gerne drikke letmælk. Så man har jo lov at håbe, at det gælder din datter :)
Derudover er det sådan at alt mælk jo tæller med, så også mælk i form af et surmælksprodukt vil være rigtig godt, sovs osv. Og også ost er vigtigt for at give kalk. I 25 gram ost er der ligeså meget kalk som der er i 150ml mælk, så ved at give din datter ost dagligt, bidrager du altså også fornuftigt til kalkindtaget.
Men ellers har du ret, hvis hun ikke får mælk, mælkeprodukter og ost nok, så skal hun have ekstra kalktilskud. Det kan gives på forskelligvis, men hvis det bliver aktuelt så tal med lægen om hvad og hvormeget hun skal have :)
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske