Svar: Vågner mange gange om natten - 14 mdr.
22. marts 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig og så må du selv vurdere, hvad der kan passe hos jer:)
Det er vigtigt at du sikrer dig at han ikke vågner, fordi han er sulten eller tørstig. Det vil være rigtig godt at indføre en godnatgrød som en fast del af hans putteritual, så du er sikker på at han ikke mangler mad i maven og derfor vågner. Grøden skal gives adskilt fra aftensmaden, hvis I spiser f.eks. kl. 18, så kan han få grød og en kop mælk kl. 19.30 og derefter blive puttet.
Du skal naturligvis også sikre dig at han ikke vågner og græder fordi han har ondt. Det kan være tænder eller ørerne der gør ondt. Måske er han forkølet og vågner, fordi næsen klotter til, måske har han en erfaring med sig om at det gør ondt at sove, fordi han har haft diarré og været syg ...
Så er det også vigtigt at han ikke vågner, fordi han har fået en uhensigtsmæssig vane. Det kan være at få vand flere gange i løbet af natten. Det kan også være at få sutten i munden - altså at I søger for at dette sker. Det er rigtig fint at I er opmærksomme på at han skal finde sutten selv og at dette skal trænes om dagen og overføres til om natten. Men en enkelt sut i sengen er nok for svær at finde - prøv at lægge flere sutter til ham, så han har større chance for at få fat i en. Prøv også at koble sutten til en stofble ved f.eks. at trække stofbleen igennem sutteringen, for at se om det så ikke kan hjælpe ham med at finde den og dermed selv finde ro.
I skal også være opmærksomme på at han naturligt drømmer en del og alt hvad han oplever om dagen naturligt skal bearbejdes i drømme om natten. Han har også en motorisk stor uro, fordi han nu er begyndt at gå mere omkring, så det er svært for ham at ligge stille og slappe af, ligesom han også stadig er så lille at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig.
Bevidstheden om at du er der, selvom du er ude af syne dannes ofte først omkring 16 måneders alderen, så lige nu kan han stadig godt føle sig forladt og alene, når han ikke kan se dig, vågner om natten og er ked af det. Og det er faktisk et meget fint tegn, at han begynder at pege på døren og vise behov for at komme ud - nogle gange fordi han vil have mad, andre gange måske fordi han vil være hos dig og begynder at få en lille smule fornemmelse for at du faktisk er der :)
De fleste børn i den alder er ikke bange for mørke, men det kan være fint med en lille natlampe, for at du også kan orientere dig lidt bedre, når du kommer ind. Du skal være opmærksom på at han måske ikke er vågen, når han græder og at det derfor nogle gange er en bedre løsning at hjælpe ham videre i søvnen, hvor han ligger og ikke tage ham op....
Jeg håber at du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske