Brev:
Følger ikke sit søvnhjul
23. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Følger ikke sit søvnhjul
Kære Helen
Vi har en dejlig datter på otte måneder, der trives godt, er hurtig i sin udvikling (kunne sidde ved 5 måneder og kravle ved 7) og spiser fint. MEN hun vågner flere gange om natten.
Som helt spæd sov hun rigtig fint. Hun fandt hurtigt ud af forskellen på nat og dag, og sov allerede efter to måneder stort set igennem. Så kom der lige før fire-måneders alderen en periode, hvor hun sov dårligt om natten: Hun vågnede ofte og skulle have sutten, græd nogle gange utrøsteligt eller havde bare svært ved at falde i søvn igen. Det faldt sammen med, at hun om dagen blev mere omklamrende og tvær (havde ellers altid været glad og nysgerrig). Hun blev generelt mere opmærksom på omverdenen, så vi tilskrev det et udviklingsspring. Det gik da også over efter en måneds tid.
Nu er vi så igen i en periode, hvor hun vågner om natten. Hun græder ikke, men er vågen mellem 20 minutter og 1 time: Har svært ved at forstå, at hun ikke skal op og lege. Hun sover på eget værelse (lige ved siden af vores). Vi vågner ved, at hun ”kalder” på os. Når vi kommer ind, har hun som regel vendt sig i kravleposition og griner til os i mørket. De sidste par dage er det sket ca. kl. 1-2 og igen kl. 4-5.
Hun har ingen problemer med at falde i søvn i aftenen og heller ikke om dagen. Når hun er træt, er det faktisk bare at lægge hende i sengen, så sover hun. Så hun er tryg ved sin seng.
Hun spiser fint – mestendels ”rigtig” mad. Mor er på arbejde og hendes far er på barsel, så hun bliver ikke længere ammet bortset fra lidt om morgenen, men får ca. to flasker om dagen (vi overvejer dog at droppe en af dem). Hendes dagsrytme er nogenlunde:
6.00: Vågner (på det sidste har det været noget tidligere, som beskrevet ovenfor) og tilbydes bryst. Hun vil dog mest hyggeamme her – tager ikke rigtig noget.
8.00: Får en ordentlig portion grød med frugt/bærmos
Spiser frem mod frokost en hel del mellemmåltider som æble, agurk, leverpostejsmadder mv.
9.30-11.00: Tager formiddagslur
12.00: Får frokost bestående af kartoffel- og grøntsagsmos, kød af en art og bærmos
Spiser frem mod aftensmad en hel del mellemmåltider som æble, agurk, leverpostejsmadder mv.
14.00-15.30: Tager middagslur (hvis denne er kortere, sover hun også ca. 30 minutter om eftermiddagen)
18.00: Får aftensmad bestående af kartoffel- og grøntsagsmos, kød af en art og bærmos
19.15: Får aftenflaske
19.30: Sover
23.00: Får natflaske uden at vågne – vi overvejer at droppe denne, fordi det ikke synes at have indflydelse på hendes søvn (vi har forsøgsvis undladt, og det ændrer ikke på søvnmønstret).
Som du kan se, så følger hun ikke rigtig ”søvnhjulet” for hendes aldersgruppe, som er beskrevet i din bog.
Vi vil her til sidst lige nævne, at hun for ca. en måned siden begyndte at blive endnu mere opmærksom på sin omverden. Hun er indimellem alene med hhv. morfar og farmor i kortere tidsrum (som hun begge har set en gang ugentlig siden fødslen og er tryg ved). Det giver ingen problemer, men hun er begyndt at stikke i et hyl, når hun ser sine forældre igen.
Vores spørgsmål er altså, hvordan vi kan understøtte vores datter i at sove igennem? Håber, at du kan hjælpe vores lille familie
Mange hilsner fra et par trætte forældre