Svar: Følger ikke sit søvnhjul
23. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Kære trætte forældre
Velkommen til og tak for jeres brev - dejligt også at se at I har læst min bog om børn og søvn :)
Børn behøver skam ikke følge mine søvnhjul - de er ment som eksempel og børn kan sagtens have en rytme, der afviger fra disse og trives med dette :)
Det lyder for mig som om at det er alderen der spiller ind hos jer - og det faktum at jeres datter er ret hurtig motorisk. Hun sad da hun var 5 måneder, kravlede da hun var 7 måneder og hun er altså lige nu igang med at separere sig fra jer og har samtidig brug for at mærke jer, føle sig ekstra tilknyttet. Jeg kunne godt forestille mig at hun har en stor motorisk uro om natten og samtidig også drømmer meget, fordi alt hvad hun oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes netop i drømme, når hun sover.
I fortæller at hun ofte vågner - hun græder ikke, men vågner og vil lege - kunne det ikke tænkes at hun vågner, fordi hun motorisk og mentalt er så aktiv som hun er? Nogle børn kan godt i en periode, vågne op, ligge og pludre, lægge sig i kravlestilling, tumle rundt, rejse sig osv. om natten - ikke fordi de er kede af det eller frustrerede, det virker næsten mere som om at de øver sig. Om natten er der ro til at høre sig selv tale, her er der rig mulighed for at øve sin stemme, pludre og lege ... Det er ofte en fase, en periode der går over igen og ofte kan man klare det ved at lade barnet være, ikke gøre for meget ud af det, men bare holde fast i at det er sovetid. En tår vand kan nogle gange hjælpe og så putte hende og hjælpe med at falde i søvn igen.
En anden mulighed kan være hendes dagsrytme og tidspunkterne hun sover på. Det er sådan at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også dette i deres rytme og derfor ser man nogle gange at børn har samme dyk/peak som de sover middagslur og vågner om natten. Det vil sige at hvis de sover middagslur kl. 15, så vågner de også nogle gange kl 03 ... Det passer dog ikke helt hos jer, da hun sover en lang formiddagslur og derfor også sover sen eftermiddagslur - og ofte har hun to opvågninger om natten. Men det er en mulighed, som jeg lige vil nævne.
Det kan også nogle gange handle om at barnet er afhængig af flaske, at blive vugget eller sut - men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Faktisk lyder det som om at hele dagen fungerer, hun sover godt, er tryg ved sin seng, får det hun har behov for af mad, aktiviteter osv. Jeg hælder derfor mest til at sige, at hun vågner lige nu, fordi der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt og at det er en periode I atter skal igennem :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske