Brev:
Diverse om skemad
23. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Diverse om skemad
Hej Helen.
Lige et par forskellige spørgsmål om mad til en (næsten) 7-måneders baby…
1. Vi vil til at begynde at tilbyde vores søn et grødmåltid om eftermiddagen også. Du har tidligere anbefalet at give øllebrød hver anden dag til frokost, så han vænner sig til noget rugbrødsagtigt til frokost, så det har vi gjort med rigtig god succes. Men tæller øllebrød med som et grødmåltid? Og hvad vil i så fald være godt at give ham som eftermiddagsmåltid de dage, han får øllebrød til frokost, så han ikke kommer op på 3 grødmåltider (morgen, frokost og eftermiddag)?
Lige nu får han følgende at spise:
Morgenmad: Hirsegrød eller havregrød med frugtmos
Formiddag: Sveske/abrikosmos med jerntilskud
Frokost: Øllebrød eller kartoffelmos med grøntsager og kød eller fisk
Eftermiddag: …
Aftensmad: Kartoffelmos med grøntsager og kød eller fisk + stykker af frisk frugt at tygge som dessert.
2. Kan babyer i den alder få for meget fedt i maden? Vi laver typisk grød og mos (med vand og fedtstof) ud fra Sundhedsstyrelsens opskrifter – men kommer også nogle gange ekstra modermælk eller mme i, hvis konsistensen skal laves mere lind el.lign. Nogle gange får han også avokado til osv.
3. Skal grøntsagsmos primært bestå af kartofler tilsat forskellige former for grøntsager, eller bør grøntsagerne være hovedingrediensen?
4. Vores søn får tit lov at sidde med legetøj, sin egen ske o.lign., når han får skemad. Det hele bliver på den måde lidt mere stille og roligt… Er det ok? På den ene side er det vel godt at træne at fokusere på og koncentrere sig om det at spise. På den anden side kan jeg virkeligt godt forstå, hvis han med sin alder ikke rigtigt kan koncentrere sig udelukkende om det. ..
Glæder mig til at høre fra dig!
Mange hilsener,
T’s mor.