Svar: Diverse om skemad
23. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære T´s mor
Tak for dit spørgsmål - dejligt kort og præcist, jeg skal prøve at svare på samme måde :)
Øllebrød tæller som et grødmåltid. Derfor vil det være rigtig godt at du nu ikke længere giver øllebrød til frokost, men giver grøntsagsmos med kød eller fisk. Grød kan så gives morgen og eftermiddag og du kan her veksle mellem havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Sammen med grøntsagsmosen til frokost, kan du begynde at give lidt ristede rugbrødsbjælker, som din dreng nu kan gumle i, sidde med og stille og roligt bliver det til små rugbrødshapsere som han så kan tygge ved siden af sin mos. Her vil han sandsynligvis være omkring 8 måneder.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur uden amning eller flaske først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur 13-13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aftensmad 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mere og mere bid - det kan f.eks. være en god idé at give ris med sovs - en ret som boller i karry er en hofret i denne alder :) Tilbydes kogte grøntsager, en kartoffelbåd, et stykke broccoli, blomkål eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Helt overordnet, så kan børn naturligvis få for meget fedt, men der skal nu en del til - for små børn har brug for fedt og al hjemmelavet mad bør energiberiges ved netop at tilsætte ekstra fedtstof til hver portion. At du kommer lidt ekstra mælk i grøden, for at gøre konsistensen lidt mere lidt er helt normalt - det må du meget gerne gøre :)
De sunde fedtstoffer som han kan få gennem f.eks. avocado og forskellige typer af fisk er vigtige for ham, så det må han også meget gerne få :) Du må også meget gerne give ham sovs på sin mad, - udgangspunkt i jeres mad og mad der smager af noget.
Grøntsagsmos behøver ikke primært bestå af kartofler, men kartofler er generelt rigtig gode som basis. Han må dog også gerne få f.eks. ris nu og det vil være helt okay at du varierer hans grøntsagsmos, så han også får mos som slet ikke indeholder kartofler, men f.eks. alle mulige andre slags grøntsager, også gerne rodfrugter. Det kan være en mos lavet af majroer, pastinak, selleri, gulerod eller lignende.
Det er en god idé at lade ham sidde med en ske eller lidt mad i hånden, imens I hjælper ham med at spise. Det vil nemlig gøre at han spejler sig i jer og I det I gør og på den måde lærer at spise selv hen af vejen. Hvis lidt legetøj en gang imellem gør måltidet mere overkommeligt for alle, så er det også okay, men det er generelt en god idé at han spiser, når han spiser og leger, når han leger - så de to ting er to forskellige ting :)
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske